Interview

Samen bouwen

Het containervervoer in de Rotterdamse haven blijft groeien, en daarmee ook het spoorgoederenvervoer van en naar de Maasvlakte, Europoort en Botlek. Om deze groei op te vangen, investeren ProRail, het Havenbedrijf Rotterdam en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat in een robuuste, toekomstbestendig spoorverbinding met het achterland. Bekir Calim, senior projectmanager en Clusterlead Spoor bij het Havenbedrijf Rotterdam legt het belang van deze samenwerking uit.

Wil je meer verhalen over spoorgoederenvervoer lezen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief.

De komende jaren wordt er volop geïnvesteerd in een betere spoorontsluiting van de Rotterdamse haven. “Dit doen we gefaseerd en in nauwe samenwerking met ProRail”, vertelt Bekir. Daarvoor bundelden de twee organisaties hun krachten in een Logisitieke Visie. “Die schetst wat nodig is om het spoor in de haven toekomstbestendig te maken en aantrekkelijker voor onze klanten. Keuzevrijheid tussen modaliteiten is daarbij essentieel; alleen met een breed aanbod van modaliteiten blijven we concurrerend ten opzichte van andere havens."

Schaarse ruimte

De visie krijgt handen en voeten in een reeks Masterplannen per deelgebied. “De plannen voor Maasvlakte 1 en 2 zijn al uitgewerkt in concrete projecten op korte, middellange en lange termijn.” Als concreet voorbeeld noemt Bekir de ontwikkeling van het nieuwe spooremplacement Maasvlakte Zuid. “Ruimte in de haven is schaars. Gelukkig hebben we jaren geleden al een groot gebied hiervoor gereserveerd. Dat vooruitdenken betaalt zich nu uit: we hebben hier ruimte voor groei en langere treinen, tot 740 meter.”

De totale ontwikkeling van Maasvlakte Zuid omvat onder meer vier bundels van elk zes sporen. “Wij nemen als Havenbedrijf het voortouw in de aanleg van de eerste bundel. Dat is al een investering van zo’n 140 miljoen euro. Voor Maasvlakte 2 is met het Rijk afgesproken dat het Havenbedrijf de eerste twee bundels van het spooremplacement ontwikkelt en financiert. Indien nodig volgen bundel 3 en 4 later, onder leiding en financiering van het ministerie.”

Duidelijke afspraken

Negen jaar geleden, toen Bekir betrokken raakte bij het spoor, had hij niet kunnen voorzien dat het zo’n vlucht zou nemen. “Inmiddels hebben we intern een sterk spoorteam met twintig collega’s, dat nauw samenwerkt met ProRail.” Die samenwerking is onder meer verankerd in een Hoofdspoorovereenkomst en Samenwerkingsovereenkomst. “Het is belangrijk af te stemmen hoe we samenwerken en wie waarvoor verantwoordelijk is. Want hoewel wij als Havenbedrijf niet over het spoor gaan, werkt ProRail wél in ons gebied.” Ondanks die sterke samenwerking blijven de verschillen tussen de twee organisatie soms merkbaar.

Verschillend tempo

“Wij zijn bijvoorbeeld commerciëler ingesteld”, licht Bekir toe. “Logisch, want onze klanten zeggen gerust ‘als ik over een jaar geen aansluiting heb, ga ik naar een andere haven’. Dat vraagt om snelheid en flexibiliteit, wat niet altijd past binnen de processen van ProRail. Om die verschillen te begrijpen en respecteren krijgen onze collega’s onder andere een cursus spoorgoederenvervoer.” Hij vindt het ook belangrijk om met een vaste groep mensen samen te werken. “Zo bouwen we aan onderling vertrouwen en korte lijnen. Ondanks onze verschillende rollen en tempo’s versterken we elkaar zo, bijvoorbeeld ook naar Den Haag en Brussel. Al betekent dat soms genoegen nemen met kleine stappen om uiteindelijk het grote doel te bereiken.”

Hoe beter het spoor op orde is, hoe sneller klanten de overstap maken.

Bekir Calim senior projectmanager bij Havenbedrijf Rotterdam

Durf en visie

Hoewel het goederenvervoer momenteel onder druk staat, blijven de partijen investeren in de toekomst. “Al jaren geleden zagen we: zodra de groei inzet, is extra spoorcapaciteit nodig. Idealiter zijn de voorzieningen dan al klaar. Want hoe beter het spoor op orde is, hoe sneller klanten de overstap maken. Voorheen gold een modalsplitverplichting, maar als één modaliteit niet betrouwbaar is, kiezen klanten een andere. Dat vraagt om durf, visie én tijdige investeringen, zoals in het nieuwe emplacement Maasvlakte Zuid. Zo blijven we bouwen aan een toekomstbestendig en concurrerend spoornetwerk in de haven.”

Het spoor verbindt mensen met hun woon- en werkplek. Steden met andere steden. Maar het spoor verbindt ook onze havens met de industriële centra in Europa. Het vervoeren van goederen per spoor heeft veel voordelen: het is veilig, duurzaam en snel. Lees meer.

Dit interview is gepubliceerd op: 7 oktober 2025