Blauwdrukweekend

Samenwerken op volle kracht

Het lijkt een gewone zondagochtend in de Rotterdamse haven. Maar toch is er iets anders dan normaal. Er rijden bijna geen goederentreinen vandaag. In plaats daarvan horen we het geluid van werk, voertuigen, machines en gegraaf. Werkploegen verspreiden zich over het grote terrein voor een twee dagen onderhoud - dit is een blauwdrukweekend.

Noem het een zorgvuldig geplande operatie. Dat is eigenlijk wat een blauwdrukweekend is. In korte tijd voeren onze aannemers een groot aantal werkzaamheden uit. Dat gebeurt dus volgens een strak stramien, alsof er een blauwdruk onder ligt. Het doel? Efficiënt werken, complexe projecten beheersen en de hinder voor spoorgoederenvervoerders tot een minimum beperken.

Buitengebruik

In plaats van losse buitendienststellingen verspreid over weken, wordt een heel gebied tijdelijk buitengebruik gesteld. Zo kunnen spoorwerkers en specialisten gelijktijdig aan de slag op meerdere plekken. Voor de Rotterdamse haven - het kloppend hart van het Europese goederenvervoer - is dat cruciaal. En om alles binnen die tijd af te ronden telt elke minuut.

Het blauwdrukweekend is niet alleen efficiënt (we kunnen in één weekend verschillende projecten sneller afronden), maar zorgt er ook voor dat we complexe planningen beter kunnen beheersen. Grote projecten vragen namelijk om samenwerking tussen veel partijen. Zo'n weekend biedt de mogelijkheid om dat centraal te coördineren.

Zestien locaties

In dit weekend - van 6 tot 8 december 2025 - wordt er gewerkt op maar liefst zestien locaties. Van Maasvlakte tot Kijfhoek. Er zijn vijf aannemers aan het werk als één groot bouwteam. Arcadis zorgt voor de begeleiding en Safelines voor de veiligheid. Dankzij de blauwdrukaanpak valt de logistieke puzzel perfect op zijn plaats.

BAM Infra werkt aan een nieuw treindetectiesysteem op de Maasvlakte, Volkerrail vernieuwt een wissel en spoor op Europoort. DuraVermeer legt kabels en leidingen bij de Botlektunnel, Swietelsky plaatst vier grote buizen op de Maasvlakte. Bam Civiel legt betonnen prefab liggers op het Alexiaviaduct.

Teamwork

Teamwork dus. Van het allerhoogste niveau. Wij werken met aannemers, ingenieurs en veiligheidscoördinatoren zij aan zij om binnen een paar dagen gedaan te krijgen waar we anders weken over zouden doen. Het resultaat? Een beter spoor, klaar voor de toekomst, gereed voor goederenvervoer.

Het spoor dekt de lading

Mobiliteit houdt de Nederlandse economie in beweging. Goederenvervoer is daar een belangrijk onderdeel van – en vaak gaat dat via het spoor. Elke dag zorgen treinen ervoor dat producten die jij gebruikt veilig en efficiënt ons land binnenkomen of hun bestemming bereiken. Van grondstoffen tot consumentenproducten: het spoor verbindt Nederland met Europa.

Deze reportage is gepubliceerd op: 19 december 2025