
Overlast door treinen : Geluid
Geluid en trillingen lijken op elkaar. Geluid is een trilling in de lucht. Je oor vangt deze trilling op en zorgt ervoor dat je kunt horen. Bijvoorbeeld het geluid van treinen, overwegbellen of omroepinstallaties op stations. Als het mogelijk is nemen we maatregelen om de overlast hiervan te verminderen of te voorkomen. Voor geluid volgen we de wettelijke regels.
Wat is eigenlijk geluid?
Geluid is dus een trilling in de lucht. Door die trillingen gaat het trommelvlies in onze oren bewegen. Dit zorgt ervoor dat onze hersenen een seintje krijgen dat we iets horen. Geluid kan hard of zacht zijn, hoge en lage tonen bevatten en als plezierig of vervelend worden ervaren. Het oor kan trillende lucht als geluid waarnemen tussen de 20 Hz (lage tonen) en 20.000 Hz (hoge tonen).
Het aantal decibellen zegt niet alles over hoe vervelend geluid is. Harde muziek op een feestje kan leuk zijn. Maar het geluid van een autoalarm kan storend zijn. Hoe harder het geluid, hoe meer mensen er last van hebben. Geluid kan zorgen voor problemen met leren, concentreren of slapen. Het kan ook slecht zijn voor de gezondheid. Wie vaak te maken heeft met een geluid van 80 dB of harder, kan op lange termijn gehoorschade krijgen.
Onderwerpen
Meer treinen
In Nederland rijden veel treinen. Elke dag reizen meer dan 1 miljoen mensen met de trein. Per jaar wordt bijna 40 miljoen ton goederen per spoor vervoerd. Al deze treinen zijn belangrijk voor de bereikbaarheid, de economie en het klimaat. Maar deze treinen maken geluid. Ongeveer 2 miljoen mensen wonen binnen 300 meter van het spoor. Als je dichtbij spoor woont of werkt, kan je last hebben van geluid. Dit kunnen we niet stoppen, maar we doen ons best om dit geluid te verminderen.
Er rijden nu veel meer treinen dan vroeger. Toch is de geluidsoverlast niet net zo hard gestegen. Op sommige plekken werd het zelfs stiller. Dit komt door speciale maatregelen die zijn genomen. Gladde wielen op gladde sporen maken minder lawaai. Het spoor is minder ruw dan vroeger en maakt hierdoor minder geluid. Verder zijn treinen zelf stiller geworden. Dit komt bijvoorbeeld door kunststof remblokken bij goederentreinen. Die zorgen weer voor gladdere wielen en dus voor minder geluid.