
Geluid : Maatregelen
Voor geluidsoverlast door rijdende treinen bestaan wettelijke normen. We pakken dit geluid het liefst bij de bron aan, dus bij de rails of de trein zelf. Als dat niet voldoende helpt, plaatsen we waar dit mogelijk is geluidsschermen. Dit kan niet altijd, want volgens de wet moeten de kosten opwegen tegen de resultaten. Zijn de kosten te hoog, dan onderzoeken we of we de woning die overlast heeft van treingeluid kunnen isoleren.
Bij de bron
Geluidsoverlast van treinen kunnen we op verschillende manieren aanpakken. We beginnen bij de bron. Allereerst kunnen stillere treinen helpen. Alle vervoerders moeten voldoen aan de Europese eisen. Goederenwagons mogen daarnaast op zogenaamde “stillere routes” niet meer van het oudere lawaaiigere type zijn. Om deze reden zijn bijna alle goederenwagons inmiddels vervangen door stille exemplaren.
Daarnaast kijken we naar het spoor zelf. We vervangen op termijn overal de houten door betonnen dwarsliggers. Momenteel zijn we op zoek naar duurzamer oplossingen voor betonnen dwarsliggers, die ook nog eens stiller zijn. Bovendien houden we de oppervlakte van alle sporen glad door deze te slijpen. Als het nodig is, kan ProRail nog een nabehandeling geven om het spoor nog stiller te maken. Dit noemen we ‘akoestisch slijpen’. Tot slot kunnen we in sommige gevallen raildempers aanbrengen. Een raildemper dempt een deel van de trillingen in de spoorstaaf, zodat deze minder geluid maakt. Een raildemper werkt overigens niet tegen trillingen die door de bodem gaan.
In alle gevallen volgen we de wetten en regels die er zijn. Bij andere vormen van geluidsoverlast, zoals booggeluid, benutten we de ruimte die de wet geeft om maatwerk te leveren. We zijn hierbij wel altijd afhankelijk van geld van andere overheden, zoals het ministerie.
Geluidsanering
ProRail verlaagt vanuit het Meerjarenprogramma Geluidsanering op een aantal plekken het geluid langs het spoor. We hebben in de periode 2012-2024 overal in Nederland geluidsonderzoek gedaan en plannen gemaakt voor geluidsmaatregelen waar dit nodig is.
Geluidsschermen
Is het niet mogelijk om bij de bron de geluidsoverlast aan te pakken, dan kunnen soms geluidsschermen geplaatst worden. Dit kan niet altijd. Volgens de wet moeten de kosten opwegen tegen de resultaten. Is dat niet zo, dan wordt de maatregel niet uitgevoerd. We onderzoeken dan wel of we een woning kunnen isoleren. Dit wordt dan per woning bekeken.
Innovaties
ProRail is altijd bezig met deskundigen om nieuwe methoden te onderzoeken om geluidsoverlast van treinen te verminderen. Een voorbeeld hiervan is de geluiddiffractor, die het geluid afbuigt zodat het minder bij woningen terechtkomt. Daarnaast werken we aan het verminderen van geluidshinder door onze infrastructuur aan te passen, bijvoorbeeld door materiaalkeuzes aan te passen of geluidsabsorberende panelen te plaatsen op oppervlakken die geluid reflecteren.