Nijmegen Next

Duurzaam werken met elektrisch materieel

We maken station Nijmegen klaar voor een toekomst, waarin duurzaamheid een belangrijke plek inneemt. Maar hoe zit dat met de bouwwerkzaamheden? Doen we dat ook op een duurzame manier? Jazeker, bijvoorbeeld door het inzetten van elektrische machines. Hoe zetten we die in, wat levert het op en welke uitdagingen horen hierbij?

Ambitie in duurzaamheid

ProRail stelde in het project als voorwaarde dat minimaal 30 procent van alle werkzaamheden met elektrisch materieel wordt uitgevoerd. Dura Vermeer heeft de ambitie om dit zelfs verder uit te breiden naar 50 procent van alle werkzaamheden. Hiermee zetten we als project belangrijke stappen richting verdere verduurzaming in de bouw en het beperken van CO2-uitstoot.

Dura Vermeer heeft twee adviseurs Duurzaamheid, die samen met het projectteam aan deze duurzame ambitie werken. Ze berekenen de impact van de werkzaamheden op het milieu en adviseren het projectteam over het beperken van deze impact. Door bijvoorbeeld de inzet van elektrisch materieel of het hergebruik van materialen. Daarnaast ondersteunen ze het projectteam bij het ontwikkelen en toepassen van innovatieve oplossingen, zoals het gebruik van duurzamer beton of hergebruik van wissels.

Primeur

Tot nu is er al veel elektrisch materieel ingezet voor de werkzaamheden in het project. Sommige machines hebben zelfs een primeur. De elektrische spoorkrol, die materialen verplaatst over het spoor, en de grote elektrische rupskraan, die alle materialen van en naar de tunnelmoot hijst, zijn voor het eerst ingezet in een project van Dura Vermeer. Verder wordt er gewerkt met meerdere elektrische hoogwerkers aan de perronkappen. Ook is voor het aanleggen van de bouwweg een elektrische asfaltset ingezet.

Door deze elektrische machines in te zetten in plaats van de dieselvarianten, is een besparing van 400 ton CO2 gerealiseerd. Ter vergelijking: dit komt neer op de uitstoot van 87 personenauto’s voor een heel jaar! Een resultaat waar we trots op mogen zijn.  

Elektrische inzet

De komende jaren blijft de aannemer elektrisch materieel inzetten, met de jaren 2026 en 2027 als piek. In deze periode draaien er meer dan tien elektrische machines op het werk, waaronder een krol, vlindermachine, verreiker en een minidumper. De machines worden op alle plekken van het project ingezet: op het spoor, op het perron en voor de bouw van de reizigerstunnel, westentree en fietsenstalling.

Puzzel in piekperiodes

De uitdaging van elektrisch werken binnen dit project zit vooral in het specialistische werk op het spoor. Het meeste werk vindt plaats tijdens treinvrije periodes. Dit zijn momenten waar 24 uur per dag gewerkt wordt en er enorm veel machines tegelijk aan het werk zijn. Deze periodes volledig elektrisch uitvoeren is erg uitdagend, omdat er speciale machines nodig zijn die nog niet allemaal elektrisch beschikbaar zijn.

Met de inzet van elektrisch materieel en alle nieuwe ontwikkelingen op het gebied van duurzaamheid zetten we belangrijke stappen richting een duurzamere toekomst. Samen bouwen we aan een groenere wereld.

Steeds meer reizigers maken gebruik van station Nijmegen. En die groei zet in de toekomst door. ProRail past samen met de betrokken partners het station en het spoor in Nijmegen aan. Hiermee zijn we voorbereid op een toekomst met meer treinen die sneller kunnen rijden. Met voor de reiziger minder wacht- én reistijd. Lees hier meer over dit grootse project.

Dit verhaal is gepubliceerd op: 26 november 2025