Nijmegen Next

Een digitale weergave van Nijmegen

Joost ’t Hart werkt als BIM-coördinator voor Dura Vermeer bij het project PHS Nijmegen. Maar waar staat de afkorting BIM voor? En wat doe je eigenlijk als BIM-coördinator?

Geometrie en data  

De letters BIM staan voor Building Information Model. In het Nederlands: bouwinformatiemodel. Kort gezegd is BIM een digitale weergave van de fysieke en functionele kernmerken van een gebouw. “Gebouw-gebonden informatie dus, en die informatie is een combinatie van geometrie en data. Geometrie bestaat uit een locatie en afmetingen. En data kun je zien als alles wat in het gebouw zit: kleur, materiaal en de locatie binnen ons project. Bijvoorbeeld of het te bouwen stuk bij de tunnel hoort of bij de fietsenstalling. Dit kunnen we allemaal wegschrijven in modellen”, aldus Joost.  

Digitaal bouwen

“Dat klinkt ingewikkeld, maar we bouwen dus PHS Nijmegen eerst zoveel mogelijk digitaal. We maken modellen van de huidige, de tijdelijke én de toekomstige situatie. Deze modellen krijgen allemaal een plek in ons systeem. Omdat niet iedere discipline (bijvoorbeeld infra of rail) met hetzelfde modelleer-softwaresysteem werkt, hebben we afspraken gemaakt. Die afspraken gaan over hoe we bestanden opslaan, welke bestandstypen we gebruiken, welke regels we hanteren voor opmaak en inhoud en wanneer iets aangeleverd wordt.

De coördinatie van het juist aanleveren en opslaan van die modellen, doe ik. Ook toets ik de modellen op inhoud en data en vergelijk de modellen onderling met elkaar. Zo zie ik of ze op elkaar aansluiten en er geen dubbelingen zijn. Al deze modellen samen vormen het coördinatiemodel. Hierin kan het hele projectteam zien hoe hun stukje werk past binnen het totaalplaatje.”

Gaaf project

Joost vindt de opgave die hij uitvoert gaaf. “Alle elementen die civiele techniek leuk maken, zitten erin. Het bouwen en inschuiven van een tunnel, graaf- en spoorwerkzaamheden. En dat op een kleine ruimte, waarin we heel veel moeten doen. Ook hebben we te maken met een oude constructie waarop we moeten aansluiten. Dat maakt de uitdaging en opgave extra groot.”

Volgens Joost merken omwonenden weinig van zijn werk. “Ik zet geen schop in de grond of bestuur geen kraan. Maar ze ‘zien’ het wel. Moeten er schetsen of tekeningen gemaakt worden? Dan doen wij dat aan de hand van de modellen. Zo is de video over het toekomstbeeld van station Nijmegen gemaakt op basis van onze modellen. Door bepaalde programma’s met elkaar te laten praten en bestanden op het juiste moment klaar te zetten, kon de editor de video maken.”

 

Steeds meer reizigers maken gebruik van station Nijmegen. En die groei zet in de toekomst door. ProRail past samen met de betrokken partners het station en het spoor in Nijmegen aan. Hiermee zijn we voorbereid op een toekomst met meer treinen die sneller kunnen rijden. Met voor de reiziger minder wacht- én reistijd. Lees hier meer over dit grootse project.

Dit interview is gepubliceerd op: 5 augustus 2025