Nijmegen : Uitbreiding station Nijmegen

Steeds meer reizigers maken gebruik van station Nijmegen. En die groei zet in de toekomst door. Daarom onderzoekt ProRail, samen met partners, welke aanpassingen aan het spoor en station nodig zijn. Zodat er straks op drukke trajecten meer treinen kunnen rijden, en ook sneller. Met voor de reiziger: minder wacht- én reistijd.

 

Locatie
Nijmegen
Programma
Hoogfrequent Spoorvervoer
Startdatum
2019
Einddatum
2027

Aanpassingen in Nijmegen

Op het station van Nijmegen leggen we een derde perron aan. We verbeteren de mogelijkheden voor overstappen door uitbreiding van liften en (rol)trappen. De reizigerstunnel wordt verlengd en daardoor is het mogelijk om aan de westzijde van Nijmegen een nieuwe, volwaardige toegang tot het station te maken.

We passen het opstelterrein nabij Wolfskuil aan om daar in de nacht treinen te parkeren en van binnen schoon te maken. Ook passen we de sporen tussen het station en de Waal aan, zodat treinen sneller kunnen optrekken en afremmen.

Ontwerptracé­besluit

Het aantal reizigers en goederen over het spoor neemt toe. Om een betrouwbare dienstregeling te kunnen rijden op het traject Schiphol-Utrecht-Nijmegen zijn er aanpassingen nodig in die laatstgenoemde plaats. We volgen de Tracéwetprocedure om dat mogelijk te maken.

Lees er alles over

Overzichtelijk OV-knooppunt

De gemeente Nijmegen werkt samen met ProRail, NS en de provincie Gelderland om het stationsgebied verder te ontwikkelen tot een comfortabel, overzichtelijk en handig OV-knooppunt.

Aan de westkant komt een nieuwe toegang tot het station, een beheerde fietsenstalling voor 3000 plaatsen en een kiss & ride-plek. De gemeente Nijmegen legt een nieuwe fietsroute aan. Ook de omringende wegen worden aangepakt voor een betere bereikbaarheid van het station.

De gemeente heeft ook ambities voor de centrumzijde van het station. Daarvoor onderzoekt ze het verbeteren van de looproutes tussen het station en de binnenstad. Ook de stationshal en directe omgeving horen bij de studie: hoe kunnen voorzieningen beter? Denk aan wachtplaatsen voor buspassagiers, fietsenstallingen en taxiplaatsen.

Elke tien minuten

Station Nijmegen ligt aan het drukke traject Schiphol – Utrecht – Nijmegen (SUN). Hier werkt ProRail aan het landelijke Programma Hoogfrequent Spoorvervoer. In 2028 kunnen reizigers elke tien minuten een trein nemen, die ook nog eens sneller rijdt. Tegelijkertijd blijft er ruimte voor goederenvervoer.

Lees meer over dit programma

Nieuws over dit project

Meer nieuws

Stem op ProRail.nl

Onze website is genomineerd voor de felbegeerde titel Website van het Jaar. Help je ons aan deze mooie publieksprijs?

Breng hier je stem uit

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers