Op en rond het spoor: veiligheid voorop

Veiligheid staat bij ProRail altijd op nummer één. Daar zetten we ons 7 dagen per week, 24 uur per dag voor in. Bijvoorbeeld door spoorlopen tegen te gaan. Door overwegen veiliger te maken. En door ervoor te zorgen dat stations toegankelijk, prettig én veilig zijn. Naast alle veiligheidsmaatregelen die we treffen, investeren we ook veel in voorlichting over (on)veilig gedrag op en rond het spoor. 

Weggebruikers voor overweg

Veiligheid op overwegen

Spoorlopen? Boete!

0:33
Reizigers op station Amsterdam-Zuid
Reizigers op station Amsterdam-Zuid

Op en rond het station

aanrijding vrachtwagen trein op overweg bij wouw

Meldpunt beroepschauffeurs

Samen veilig onderweg

Perron geluk

Perronliefde: het verhaal van Fokje en Tony

Wat doen we nog meer om jouw veiligheid te vergroten

Pazzup logo

Lesmateriaal scholieren

Dé site over veiligheid rond het spoor voor het onderwijs.

Veelgestelde vragen

Ik heb een treinongeval gezien of meegemaakt, waar kan ik terecht?

Ziet u een spoorongeval gebeuren, bel dan direct 112. Was u getuige van een eerder ongeval, dan kunt u de lokale politie bellen. Bent u er ook emotioneel door geraakt en zoekt u hulp bij de verwerking? Neemt u dan gerust contact op met Slachtofferhulp Nederland of met uw huisarts. 

Wat doet ProRail tegen onveilig gedrag op en rond het spoor?

Gedrag op en rond het spoor heeft onze volle aandacht. Met acties en campagnes wijzen we op de gevaren van spoorlopen of het negeren van de waarschuwingssignalen bij een spoorwegovergang. Ook plaatsen we hekken en camera's voor de veiligheid. Ongeveer vijftig buitengewoon opsporingsambtenaren (BOA's) van ProRail surveilleren dagelijks langs het spoor. Zij verwijzen mensen die langs het spoor willen lopen naar alternatieve wandelroutes en mogen bekeuringen uitdelen als mensen de regels niet volgen. Verder onderzoeken we het verband tussen de tijd dat de slagbomen gesloten zijn en de neiging van mensen om de regels niet te volgen. 

Wat doet ProRail aan communicatie over gevaarlijk gedrag op en rond het spoor?

Behalve technische aanpassingen en handhaving, doet ProRail aan communicatie. Zo is er een lespakket voor het basisonderwijs en voortgezet onderwijs: PazzUp. Daarnaast voeren we regelmatig landelijke communicatiecampagnes over veilig gedrag bij overwegen. 

Bij mij in de buurt staat geen hek langs het spoor. Waarom niet?

Niet overal langs het spoor staat hekwerk. Wij plaatsen alleen hekken waar dat nuttig is. Namelijk als uit een risicoanalyse blijkt dat er een bepaalde kans op ongelukken bestaat, bijvoorbeeld doordat de bebouwing dicht op het spoor staat. Een hek is niet nodig als er al een andere afscheiding is, bijvoorbeeld water, begroeiing of een geluidsscherm. 

Waarom toeteren treinen soms bij overwegen?

Treinen toeteren altijd voor de veiligheid. Meestal heeft het te maken met storingen. Een overweg is robuust en betrouwbaar maar soms werkt hij anders dan verwacht, bijvoorbeeld als de stroom uitvalt.

De overweg gaat dan altijd automatisch dicht (het fail safe systeem) voor de veiligheid. De treinen die de overweg passeren, toeteren dan om te waarschuwen dat ze eraan komen. Soms zijn er immers mensen die ongeduldig worden en dan bestaat de kans dat ze onder de spoorbomen door willen gaan.

Als de bomen langdurig dicht blijven door een storing dan gaat er een automatische melding naar de verkeersleidingspost. Machinisten krijgen dan de opdracht om langzaam te rijden en te toeteren om extra te waarschuwen.

Bekijk ook het filmpje over toeterende treinen bij overwegen:

Alle veelgestelde vragen over Veiligheid langs het spoor

Neem contact met ons op

Heeft u een vraag of een klacht? Neem dan contact op met onze afdeling Publiekscontacten. Zij helpen u graag verder. Van maandag tot en met vrijdag van 8.00 uur tot 18.30 uur kunt u terecht met vragen, klachten, complimenten en meldingen over het spoor.

Bel 0800 - 776 72 45 (gratis).

Volg ons op social media

Ons webcareteam staat op werkdagen van 9:00 tot 17:00 uur voor u klaar.