Veel zomerwerk op de planning

Ook deze zomer werken we op verschillende plekken aan spoor en stations. Dit jaar meer dan ooit. Reizigers dienen rekening te houden met minder of geen treinen en omwonenden met eventuele overlast.

Lees meer

Toekomst : Europese ontwikkelingen

ProRail zet zich in voor het internationaal treinverkeer in Europa. Want niet alleen in Nederland verwachten we de komende jaren meer reizigers en meer goederen op het spoor. In heel Europa wordt die stijging voorzien. Investeren in internationaal treinverkeer is bovendien investeren in duurzame mobiliteit. En dat draagt bij aan een beter klimaat.

De tekst op deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op: 18 juli 2024.

Duurzame mobiliteit  

Reizen met de trein naar bestemmingen op middellange afstand (ongeveer 600 kilometer) heeft potentie en kan een forse bijdrage leveren aan emissiereductie. Dat wordt ook door Europa zo gezien. Daarom is de trein een essentiële pijler in het continentale mobiliteitsbeleid. Het biedt een slim, veilig en duurzaam alternatief voor wegverkeer en luchtvaart.

De bijdrage die het spoor kan leveren aan de reductie in CO2-uitstoot, maakt het dat het een belangrijke rol speelt in de Europese Green Deal. Dat is een reeks beleidsinitiatieven met als doelstelling om Europa tegen 2050 klimaatneutraal te maken.

Lees meer over de Europese Green Deal Lees meer over de Europese Green Deal

Grote ambities 

De plannen die er nu liggen zijn eigenlijk een logisch vervolg op eerdere programma's om technische, economische en regelgevende drempels te verwijderen. Europa is met de Green Deal alleen een stuk ambitieuzer geworden; deadlines worden naar voren gehaald en we willen meer. Wij juichen dat toe: het Europese spoor kan meer betekenen voor de toekomst dan we voor mogelijk hadden gehouden.

Initiatieven zoals het herontwerpen van internationale dienstregelingen en het verbeteren van het Europese spoorwegnetwerk zijn essentieel voor een toekomst waarin treinreizen de norm is voor internationale reizen. In Nederland ligt onze focus op het optimaliseren van de drie belangrijkste internationale corridors. We streven naar slim gebruik van de bestaande infrastructuur, met meer treinen, kortere reistijden en een verschuiving van vliegtuig naar trein.

Samenwerking

De sleutel tot succes is samenwerking. Binnen Europa zijn er tal van initiatieven om de ambitieuze doelstellingen voor het spoor te behalen. ProRail ondersteunt het IRP (International Passenger Rail Platform), heeft aandeel in AirRail (waarmee de trein een alternatief wordt voor korte vluchten), is medeoprichter van Shift2Rail/ERJU en actief lid van PRIME, het platform waar spoorbeheerders en de Europese Commissie elkaar spreken. Bovendien is CEO John Voppen de vicepresident van EIM (European Infrastructure Managers).

Op al die plekken wordt gewerkt aan één Europees spoornetwerk, waarbij regels en processen op elkaar zijn afgestemd. Op die manier verbeteren we het treinverkeer over de landgrenzen heen en leveren we een groot aandeel aan de klimaatdoelstellingen van dit continent. Hieronder staat een aantal specifieke onderwerpen waar ProRail zich op Europees gebied mee bezig houdt.

Lees meer over Europese samenwerking Lees meer over Europese samenwerking

Contact  

Ben je een vervoerder of werk je bij de overheid en wil je meer weten over ProRail en Europa? Gebruik dan onderstaande contactformulieren.

Contactformulier voor vervoerders Contactformulier voor vervoerders

Contactformulier voor overheden Contactformulier voor overheden

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers