Veel zomerwerk op de planning

Ook deze zomer werken we op verschillende plekken aan spoor en stations. Dit jaar meer dan ooit. Reizigers dienen rekening te houden met minder of geen treinen en omwonenden met eventuele overlast.

Lees meer

Toekomst : Europese ontwikkelingen

Niet alleen in Nederland verwachten we de komende jaren meer reizigers en meer goederen op het spoor. In heel Europa wordt die stijging voorzien. Dat heeft te maken met de verschuiving van vervoer per vrachtwagen naar goederentrein en de toenemende populariteit van internationale treinreizen.

De tekst op deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op: 25 januari 2024.

Green Deal  

Een belangrijk positief effect van deze ontwikkeling is de reductie in CO2-uitstoot. Daarmee speelt vervoer per spoor ook een belangrijke rol in de Europese Green Deal. Dat is een reeks beleidsinitiatieven met als doelstelling om Europa tegen 2050 klimaatneutraal te maken.  

Duurzame bereikbaarheid van de lidstaten van de Europese Unie is bovendien belangrijk voor de sociale samenhang en economische ontwikkeling. Mobiliteit heeft daarom een hoge prioriteit gekregen in de plannen voor de toekomst. Landelijke spoornetwerken moeten verbonden worden en werken als één Europees netwerk. Processen worden geharmoniseerd en technische oplossingen gestandaardiseerd. Bij het passeren van landsgrenzen mogen afwijkende processen en technische systemen geen belemmering meer vormen voor het treinverkeer.

Lees meer over de Europese Green Deal Lees meer over de Europese Green Deal

Toekomst 

Europese samenwerking was er natuurlijk al voor de Green Deal. De plannen die er nu liggen zijn eigenlijk een logisch vervolg op eerdere programma's om technische, economische en regelgevende drempels te verwijderen. Europa is met de Green Deal alleen een stuk ambitieuzer geworden; deadlines worden naar voren gehaald en we willen meer. Wij juichen dat toe: het Europese spoor kan meer betekenen voor de toekomst dan we voor mogelijk hadden gehouden. 

Binnen Green Deal geeft de Europese Commissie met het 'Efficient and Green Mobility Package' uitvoering aan de plannen. In opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat hebben we een toets gedaan op het pakket: wat is er nodig en wat zijn de kosten en baten. Ons advies aan het ministerie is om de plannen van het pakket gericht te implementeren.

Lees meer over Efficient and Green Mobility Package Lees meer over Efficient and Green Mobility Package

Samenwerking

De sleutel tot succes is dus samenwerking. Binnen Europa zijn er tal van initiatieven om de ambitieuze doelstellingen voor het spoor te behalen. ProRail ondersteunt het IRP (International Passenger Rail Platform), heeft aandeel in AirRail (waarmee de trein een alternatief wordt voor korte vluchten), is medeoprichter van Shift2Rail/ERJU en actief lid van PRIME, het platform waar spoorbeheerders en de Europese Commissie elkaar spreken. Bovendien is CEO John Voppen de vicepresident van EIM (European Infrastructure Managers).

Op al die plekken wordt gewerkt aan één Europees spoornetwerk, waarbij regels en processen op elkaar zijn afgestemd. Op die manier verbeteren we het treinverkeer over de landgrenzen heen en leveren we een groot aandeel aan de klimaatdoelstellingen van dit continent. Hieronder staat een aantal specifieke onderwerpen waar ProRail zich op Europees gebied mee bezig houdt.

Contact  

Ben je een vervoerder of werk je bij de overheid en wil je meer weten over ProRail en Europa? Gebruik dan onderstaande contactformulieren.

Contactformulier voor vervoerders Contactformulier voor vervoerders

Contactformulier voor overheden Contactformulier voor overheden

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers