Over ons : ProRail en de HSL-Zuid

Een veelgestelde vraag: wat is de rol van ProRail op de HSL-Zuid? ProRail beheert het hoofdspoorwegnet in Nederland. Wij zijn verantwoordelijk voor aanleg, onderhoud, beheer en veiligheid, inclusief de capaciteitsverdeling.

Bijzonder stuk spoor

De HSL-Zuid (hogesnelheidslijn) is echter een bijzonder stuk spoor. ProRail is hier ‘hoofdbeheerder’ van. Maar het dagelijks beheer, inclusief onderhoud en storingsherstel, is in handen van Infraspeed BV. ProRail heeft deze spoorlijn niet ontworpen of gebouwd. En wij dragen dus niet de dagelijkse zorg voor onderhoud.

Langzamer op de HSL

De hogesnelheidstrein kan rond Rijpwetering - mede door de instabiliteit van viaduct Zuidweg - niet de beoogde snelheid van 300 kilometer per uur rijden, maar slechts 80. Een deel van dat viaduct zal daarom op termijn vernieuwd moeten worden. Chris Heutinck, vakdeskundige civiele techniek bij ProRail, vertelt wat er aan de hand is.

Lees meer Lees meer

Meer hogesnelheidstreinen

Meer hogesnelheidstreinen tussen Amsterdam, Brussel en Parijs. Met dat doel voor ogen is de HSL-Zuid aangelegd. Dit gebeurde in opdracht van het toenmalige ministerie van Infrastructuur en Milieu.

Taakverdeling

De taakverdeling op deze lijn is bijzonder. Zo werden de HSL-spoorlijnen gebouwd door Rijkswaterstaat, in opdracht van het ministerie. Voor aanleg en onderhoud van de ‘bovenbouw’ (sporen, seinen, wissels en bovenleiding) contracteerde het ministerie zelf de aannemer Infraspeed BV.

Infraspeed

Tot aan 2031 is Infraspeed BV in ieder geval verantwoordelijk voor het dagelijks beheer, het onderhoud en de vernieuwing op deze lijnen. Ook zijn zij verantwoordelijk voor zaken als storingsherstel en prestatiemanagement. Momenteel worden er verbetermaatregelen genomen om de prestaties van de HSL te verhogen, bijvoorbeeld door het plaatsen van camera’s in de spanningssluizen.

De rol van ProRail

Kortom: ProRail draagt niet de feitelijke, dagelijkse zorg voor onderhoud op de HSL-Zuid. Wel controleren wij of Infraspeed de afspraken met het ministerie goed nakomt. Dat doen wij in opdracht van het ministerie. Wel zijn wij verantwoordelijk voor de verkeersleiding, de capaciteitsverdeling en de organisatie bij calamiteiten.

Prestaties verhogen

De prestaties van de HSL zijn nog niet op het niveau van het hoofdrailnet. Om dit te bereiken hebben NS en ProRail een Lange Termijn Visie opgesteld. Hierin staat wat er nodig is om in de toekomst dezelfde punctualiteit te rijden. Deze Lange Termijn Visie is in september 2018 aangeboden aan de Tweede Kamer.

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers