Programma : Hoogfrequent Spoorvervoer
Het Nederlandse spoorwegnet is het drukst bereden spoor van de Europese Unie. Elke dag reizen meer dan een miljoen mensen met de trein. Ook vervoeren we jaarlijks zo’n 40 miljoen ton goederen. Om het spoor klaar te maken voor de huidige én de toekomstige vraag van reizigers- en goederenvervoerders, startte ProRail in 2010 het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS).
- Startdatum
- 2014
- Einddatum
- 2032
- Aantal afgeronde projecten
- 11
Meer treinverkeer
De komende jaren neemt het treinverkeer toe, vooral op drukke trajecten. Daarom werkt ProRail, in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, op zes reizigerscorridors én een landelijke goederenroutering in Nederland. Dankzij PHS worden nieuwe woonwijken beter bereikbaar en wordt reizen met de trein binnen Europa nog makkelijker. Dit maakt de trein een duurzaam alternatief voor de auto.
We passen het spoor aan zodat er meer treinen kunnen rijden, waarbij we zo min mogelijk nieuwe sporen aanleggen. In plaats daarvan maken we beter gebruik van wat er al ligt. Dat doen we bijvoorbeeld met een nieuw beveiligingssysteem, verbeterde verkeersleidingsystemen en minder wissels en overwegen. De kern van PHS? Nooit meer lang wachten op een trein. De volgende staat binnen enkele minuten voor je klaar. Daarnaast komt er meer ruimte voor het goederenvervoer.

Aanpassingen aan het spoor
Om ons klaar te maken voor de toekomstige reizigersaantallen, neemt ProRail verschillende maatregelen. Zo passen we sporen en wissels aan en verplaatsen we seinen. Op verschillende locaties zorgen we ervoor dat treinen elkaar ongehinderd kunnen kruisen.
We zorgen voor extra energievoorzieningen en maken opstelterreinen efficiënter, zodat er meer treinen kunnen staan. Ook passen we stations aan op de groei van het aantal reizigers. Waar mogelijk beperken we overlast door geluid en trillingen voor omwonenden.