Programma Hoogfrequent Spoorvervoer : Rijswijk - Rotterdam

Ieder jaar reizen steeds meer mensen met de trein. Die groei zet de komende jaren door en concentreert zich vooral op het woon-werkverkeer in de spits en op de drukke routes van en naar de grote steden. Zo ook tussen Den Haag en Rotterdam.

Startdatum
2019
Einddatum
2024

Meer treinen tussen Den Haag en Rotterdam

Met het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer Rijswijk-Rotterdam past ProRail het spoor zodanig aan dat op dit traject per richting acht intercity’s en zes sprinters kunnen rijden. Zo hoef je als reiziger niet meer op de klok te kijken, de volgende trein komt binnen een paar minuten voorrijden.

Bekijk: Bekijk live de werkzaamheden en andere video's over dit programma (klik rechtsboven in het videoscherm voor alle video's)

Aanpassingen

Tussen de stations Rijswijk en Delft Campus (tot 15 december 2019 nog Delft Zuid) wordt het spoor verdubbeld van twee naar vier sporen. Tussen Delft Campus en Rotterdam is dat niet nodig. Door aanpassingen aan het beveiligingssysteem en de infra is het mogelijk een snelle en hoogwaardige verbinding te realiseren zonder extra sporen aan te leggen.

Gewijzigd tracébesluit

De wijzigingen aan het spoornet voor dit programma zijn door de staatssecretaris vastgesteld in een tracébesluit. Een aanpassing van dit besluit, een wijzigings-tracébesluit, is in voorbereiding.

Alles op een rij

Rijswijk

In Rijswijk komt er een nieuwe spooronderdoorgang en wordt de bestaande overweg weggehaald. Dat is veiliger en zorgt voor een betere doorstroming. De spoorbrug op de grens van Rijswijk en Delft maakt plaats voor een brug die geschikt is voor vier sporen. 

Delft

Station Delft is in 2015 al helemaal vernieuwd. De perrons en sporen liggen onder de grond. Daarnaast ligt een extra tunnelbuis klaar voor de twee nieuwe sporen.

Station Delft Campus wordt volledig vernieuwd en omgebouwd tot het eerste energieneutrale station van Nederland. Een nieuwe fiets- en voetgangerstunnel zorgt voor een veilige vebinding tussen de west- en oostzijde van het station.

De toekomst

Dit programma is onderdeel van het overkoepelende Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS). Hierin werkt ProRail samen met vervoerders aan meer reizigerstreinen op de drukste trajecten. Zo koppelen we steden beter aan elkaar, de Randstad beter aan de rest van het land én Nederland aan de rest van Europa.

Naar het hoofdprogramma

Schiedam en Rotterdam Centraal

Op station Schiedam maken we twee extra sporen geschikt voor de frequentieverhoging. Deze sporen zijn komen te vervallen met de ombouw van de Hoekse Lijn tot metrolijn. Door ze opnieuw in gebruik te nemen kunnen intercity’s in Schiedam blijven stoppen, en blijft de rechtstreekse verbinding tussen Schiedam en Amsterdam in stand.

Op Rotterdam Centraal passen we sporen en perrons aan zodat treinen sneller kunnen aankomen en vertrekken. Sporen 7 en 8 maken we geschikt voor het keren van intercity's.

Projecten in dit programma

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers