Spoorwerkcheck
Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.
Direct naar de inhoud.
Ieder jaar reizen steeds meer mensen met de trein. Die groei zet de komende jaren door en concentreert zich vooral op het woon-werkverkeer in de spits en op de drukke routes van en naar de grote steden. Zo ook tussen Den Haag en Rotterdam.
Met het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer Rijswijk-Rotterdam past ProRail het spoor zodanig aan dat op dit traject per richting acht intercity’s en zes sprinters kunnen rijden. Zo hoef je als reiziger niet meer op de klok te kijken, de volgende trein komt binnen een paar minuten voorrijden.
Tussen de stations Rijswijk en Delft Campus (tot 15 december 2019 nog Delft Zuid) wordt het spoor verdubbeld van twee naar vier sporen. Tussen Delft Campus en Rotterdam is dat niet nodig. Door aanpassingen aan het beveiligingssysteem en de infra is het mogelijk een snelle en hoogwaardige verbinding te realiseren zonder extra sporen aan te leggen.
De wijzigingen aan het spoornet voor dit programma zijn door de staatssecretaris vastgesteld in een tracébesluit. Op 6 april 2022 heeft de staatssecretaris een aanpassing van dit besluit, een wijzigingstracébesluit, bekend gemaakt in de Staatscourant.
In Rijswijk komt er een nieuwe spooronderdoorgang en wordt de bestaande overweg weggehaald. Dat is veiliger en zorgt voor een betere doorstroming. De spoorbrug op de grens van Rijswijk en Delft maakt plaats voor een brug die geschikt is voor vier sporen.
Station Delft is in 2015 al helemaal vernieuwd. De perrons en sporen liggen onder de grond. Daarnaast ligt een extra tunnelbuis klaar voor de twee nieuwe sporen.
Station Delft Campus wordt volledig vernieuwd en omgebouwd tot het eerste energieneutrale station van Nederland. Een nieuwe fiets- en voetgangerstunnel zorgt voor een veilige vebinding tussen de west- en oostzijde van het station.
Dit programma is onderdeel van het overkoepelende Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS). Hierin werkt ProRail samen met vervoerders aan meer reizigerstreinen op de drukste trajecten. Zo koppelen we steden beter aan elkaar, de Randstad beter aan de rest van het land én Nederland aan de rest van Europa.
Op station Schiedam maken we twee extra sporen geschikt voor de frequentieverhoging. Deze sporen zijn komen te vervallen met de ombouw van de Hoekse Lijn tot metrolijn. Door ze opnieuw in gebruik te nemen kunnen intercity’s in Schiedam blijven stoppen, en blijft de rechtstreekse verbinding tussen Schiedam en Amsterdam in stand.
Op Rotterdam Centraal passen we sporen en perrons aan zodat treinen sneller kunnen aankomen en vertrekken. Sporen 7 en 8 maken we geschikt voor het keren van intercity's.
Delft
Rijswijk
Delft
Als je onze website bezoekt dan krijg je daar cookies bij. Geen gevulde koeken of stroopwafels, maar tijdelijke digitale bestandjes. We gebruiken functionele, analytische en marketingcookies. De functionele cookies zijn nodig om deze website goed te laten werken. Die staan dus altijd aan. Voor de analytische cookies en marketingcookies kun je hieronder zelf toestemming geven. Meer informatie over onze cookies vind je in ons cookiebeleid.