Delft : Vernieuwing station Delft Campus

De groei aan treinreizigers zet de komende jaren door. Die groei concentreert zich vooral op het woon-werkverkeer in de spits. En op de drukke routes van en naar grote steden, zoals tussen Den Haag en Rotterdam. Om op dit traject meer treinen te laten rijden, past ProRail station Delft Campus aan. Delft Campus heette tot 15 december 2019 Delft Zuid.

Locatie
Delft
Programma
Hoogfrequent Spoorvervoer
Startdatum
2019
Einddatum
2024

Spoorverdubbeling

Tussen Rijswijk en Delft Campus wordt het spoor over een lengte van 5,8 kilometer verdubbeld van twee naar vier sporen. De sporen komen aan weerszijde van de bestaande sporen te liggen. Op station Delft Campus worden de zijperrons vervangen door twee middenperrons, met aan iedere kant een spoor.

Bekijk: Bekijk de werkzaamheden via de webcam of andere video's van dit project (klik rechtsboven in het videoscherm voor alle video's)

Veilige onderdoorgang

Een nieuwe fiets- en voetgangerstunnel onder het spoor vormt een veilige verbinding tussen de west- en oostkant van het station. De ingang van het station wordt herkenbaar en ligt niet meer aan de Kruithuisweg met voorbijrazend autoverkeer. De trappen vanaf de Kruithuisweg verdwijnen dan ook. Vanuit de tunnel zijn de perrons bereikbaar met trappen en liften, zodat het station beter toegankelijk is voor iedereen.

Online

Het Infopunt Delft Campus is door de coronamaatregelen al een tijdje gesloten. Omdat de maatregelen nog voortduren, willen we je toch gelegenheid geven vragen aan ons te stellen. Daarom organiseren we een online inloopspreekuur, iedere woensdag van 16.00-17.00 uur. De bijeenkomst is in Teams.

Loop binnen

Duurzaam station

Boven de perrons komt een bijzondere en opvallen perronkap die volledig bestaat uit zonnepanelen. De opbrengst van de panelen is gelijk aan de energiebehoefte van het hele station. Delft Campus wordt daarmee het eerste energieneutrale station van Nederland.

  • Impressie van Delft Campus
    Beeld: Benthem Crouwel Architects
  • Beeld: Benthem Crouwel Architects
  • Beeld: Benthem Crouwel Architects
  • Beeld: Benthem Crouwel Architects
  • Beeld: Benthem Crouwel Architects

Planning

In het voorjaar van 2019 begonnen we met kabels, leidingen, grondwerk en aanpassingen aan de P&R. De P&R was in het najaar klaar. Hierna zijn we gestart met het inrichten van het bouwterrein en het verwijderen van bomen voor het spoor. 

Andere grote veranderingen volgen in 2021. Dan gaat de onderdoorgang open voor voetgangers en fietsers, bouwen we het station en maken we een duurzame overkapping. In 2023 volgt dan de aanleg van de buitenste sporen. Een jaar later sluiten we de nieuwe sporen aan. Als het goed is, zijn we in 2024 helemaal klaar.

Snel de volgende trein

De aanpassingen aan Delft Campus zijn onderdeel van het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS) op het traject Rijswijk-Rotterdam. Binnen dit programma zorgt ProRail er, samen met partners, voor dat er straks tussen Den Haag en Rotterdam meer treinen kunnen rijden. Als reiziger hoef je dan niet meer op de klok te kijken. De volgende trein komt immers binnen een paar minuten voorrijden.

Lees meer over dit programma

Nieuws over dit project

Meer nieuws

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers