Programma : ERTMS: het digitale spoorplatform

ProRail vervangt de komende jaren het huidige treinbeveiligingssysteem ATB door ERTMS. De afkorting ERTMS staat voor European Rail Traffic Management System en is de Europese standaard voor treinbeveiliging- en besturing. ERTMS is hét digitale spoorplatform van de toekomst. De invoering ervan raakt de hele spoorsector.  

De tekst op deze pagina is bijgewerkt op: 7 mei 2025.
Startdatum
2019
Einddatum
nog niet bekend

Wat is ERTMS?

ERTMS is dé treinbeveiligingstechniek van de toekomst. De techniek en communicatie rond het spoor veranderen drastisch. In het spoor én in de trein gaan we van analoog naar digitaal. De invoering van ERTMS is een enorme klus, met tal van raakvlakken en vele stakeholders. Met als doel: makkelijker en sneller met de trein de grens over. Wel zo duurzaam.

Met ERTMS maken we de stap van een analoog naar een digitaal spoor. Daarmee rijden treinen veilig en sneller. Ook maakt het Europees treinverkeer makkelijker. Zo kunnen we dus meer treinen inzetten en voldoen aan de eisen van deze tijd. Inclusief makkelijk en duurzaam reizen door heel Europa.

Bekijk: Animatie in 3D: zo voeren we ERTMS in

Nieuwe aanpak voor ERTMS  

De staatsecretaris van Infrastructuur en Waterstaat heeft een nieuwe aanpak voor de uitrol van ERTMS vastgesteld, waarbij de uitrol in kleinere stappen (tranches) wordt verdeeld dan bij de programmabeslissing in 2019 was voorzien, om geleidelijk ervaring op te doen en kosten te besparen.

Tranche 1

In 2024 werd besloten om de Zeeuwse lijn toe te voegen aan Tranche 1, met een proefbaanvak tussen Vlissingen en Lewedorp. Tranche 1 omvat nu de aanleg van ERTMS op de Noordelijke lijnen, de Zeeuwse lijn en het traject Kijfhoek – Belgische grens.

Doel en werkwijze

Voordat ERTMS op deze locaties kan worden geïmplementeerd, moeten er veel voorbereidende werkzaamheden worden afgerond, zoals het ontwikkelen van een nieuw centraal softwaresysteem voor treinbeveiliging(CSS), aanpassen van bestaande softwaresystemen en ICT-netwerken, opleiden van gebruikers en inbouw van ERTMS-computers in treinen. Het testen van deze systemen begint in een gespecialiseerd laboratorium in Amersfoort (Railcenter) en gaat daarna verder op het baanvak Harlingen Haven – Leeuwarden. Na succesvolle tests wordt ERTMS uitgerold op de Zeeuwse lijn en uiteindelijk tussen Kijfhoek en de Belgische grens.

Planning en toekomstige tranches

Er wordt nu hard gewerkt aan een robuuste programmaplanning voor Tranche 1. Vanaf begin 2025 wordt ook gewerkt aan het voorbereiden van de landelijke uitrol van ERTMS, na de eerste tranche.  

ERTMS-baanvakken op een kaart
ERTMS-baanvakken op een kaart

Onze rol

De staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat heeft ProRail in 2019 opdracht gegeven het programma ERTMS te realiseren. De programmadirectie ERTMS houdt sectorbreed de regie op het invoeren van ERTMS. Daarnaast is ProRail verantwoordelijk voor de ombouw van de infrastructuur. ERTMS luidt de digitale transformatie van het spoor in en raakt aan al ons werk: technisch, operationeel en logistiek. En daarmee ook het werk van onze partners.

Meer weten over ERTMS in Nederland Meer weten over ERTMS in Nederland

Kijfhoek tot Belgische grens

Het project EKB (ERTMS Kijfhoek Belgische grens) realiseert de infrastructuur voor ERTMS op het baanvak Kijfhoek-Belgische grens.

Lees meer over dit project Lees meer over dit project

Laatste nieuws over dit programma

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers