Zwijndrecht - Essen : ERTMS van Kijfhoek naar Belgische grens
ProRail gaat de komende jaren het oude treinbeveiligingssysteem ATB (Automatische TreinBeveiliging) vervangen door ERTMS (European Rail Traffic Management System). Dit is de Europese standaard voor treinbeveiliging en besturing.
- Locatie
- Zwijndrecht - Essen
- Programma
- ERTMS: het digitale spoorplatform
- Startdatum
- 2025
- Einddatum
- 2032
Van analoog naar digitaal
Met ERTMS verandert de techniek op en rond het spoor. Het spoor en de treinen gaan van analoog naar digitaal. In plaats van lichtseinen langs het spoor, krijgen machinisten informatie via beeldschermen in de cabine. Hiervoor moet het spoor op verschillende plekken worden aangepast.
Nederland bereidt zich met ERTMS voor op de toekomst. Het spoor wordt veiliger, betrouwbaarder en sneller. We leggen hiermee de basis voor verdere groei van het treinverkeer in Nederland en Europa.
Bekijk een animatie over de invoering van ERTMS Bekijk een animatie over de invoering van ERTMS

Doelstelling
De invoering van ERTMS is een grote en complexe klus. Veel partijen werken samen om dit mogelijk te maken. ERTMS wordt eerst aangelegd op drukke spoortrajecten. Eén daarvan is het traject tussen Kijfhoek en de Belgische grens (EKB). Dit spoor wordt intensief gebruikt door zowel reizigerstreinen als goederentreinen. Het is onderdeel van belangrijke Europese goederenroutes en internationale reizigers verbindingen.
Met ERTMS wordt het makkelijker om met de trein de grens over te gaan, bijvoorbeeld tussen Nederland en België. Dit maakt de trein aantrekkelijker voor zowel reizigers als bedrijven die goederen vervoeren. Zo wordt de trein een beter alternatief voor auto, vrachtwagen of vliegtuig.
Samenwerking
Sinds januari 2021 is er een innovatief samenwerkingscontract met de ingenieursbureaus Arcadis, Movares, Royal HaskoningDHV en Sweco. Deze Kennisalliantie ERTMS faciliteert een langdurige relatie voor kennisontwikkeling door in de praktijk te werken aan een ERTMS-baanvak. Zo kunnen alle betrokken partijen kennis en ervaring opdoen met de invoering en toepassing van het nieuwe ERTMS-systeem. Dit zorgt ervoor dat deze ingenieursbureaus in staat zijn activiteiten zelfstandig uit te voeren; van ontwerp tot en met in dienst stellen van treinbeveiligingsinstallaties.
Op maandag 9 december 2024 heeft de aannemer - ERTMS Combinatie Bam Strukton (ECBS) - het contract met ProRail ondertekend voor de realisatie van ERTMS op het baanvak Kijfhoek – Belgische grens. In het eerste kwartaal van 2025 zijn bovenstaande partijen met de ingenieursbureaus uit de kennisalliantie gestart met voorbereidende werkzaamheden. Op het ruim vijftig kilometer tellende baanvak tussen Kijfhoek en de Belgische grens gaan de werkzaamheden naar verwachting eind 2025 van start.
Trackbot
Voor de uitvoering van EKB wordt ook de Trackbot, ontwikkeld door Strukton, ingezet. Deze neemt de fysiek zware, repetitieve montagewerkzaamheden over van monteurs. Daarmee houden we de beschikbaarheid van specialistisch vakmanschap in een krappe arbeidsmarkt op peil. Bekijk een video over Trackbot.
De grens over
Met ERTMS wordt het makkelijker om met de trein de grens over te gaan, bijvoorbeeld tussen Nederland en België. Dit maakt de trein aantrekkelijker voor zowel reizigers als bedrijven die goederen vervoeren. De overweg aan de Nigtestraat is een belangrijk onderdeel van het traject tussen Kijfhoek en de Belgische grens (EKB).
De sluiting van deze overweg is noodzakelijk voor de koppeling van het Nederlandse en Belgische ERTMS systeem. ProRail werkt samen met de gemeente Roosendaal en andere belanghebbenden om alternatieve ontsluitingsmogelijkheden te onderzoeken en te implementeren.
ERTMS
ProRail vervangt de komende jaren het huidige treinbeveiligingssysteem ATB door ERTMS. Dat is de Europese standaard voor treinbeveiliging- en besturing. ERTMS is hét digitale spoorplatform van de toekomst.