Spoorwerkcheck
Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.
Direct naar de inhoud.
Tussen Alkmaar/Heerhugowaard en Amsterdam gaan in de toekomst meer treinen rijden. Om dat mogelijk te maken moet het bestaande spoor worden aangepast. Ook is er meer plek nodig voor het parkeren van treinstellen.
Begin 2019 is besloten dat daarvoor een nieuw opstelterrein bij Heerhugowaard wordt ingericht. Daarnaast past ProRail het spoor inclusief het station in Uitgeest aan, zodat er meer treinen kunnen rijden vanuit de kop van Noord Holland naar regio Amsterdam en naar de rest van het land.De aanpassingen zijn onderdeel van het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS).
De reizigerscorridor Alkmaar – Amsterdam is een belangrijke spoorader. Zo telden we in 2014 op een gemiddelde werkdag in 48.000 reizigers op meetpunt Zaandam-Koog aan de Zaan. De prognose voor 2030 ligt tussen de 66.000 en 69.000.
Voor sommige wijzigingen aan het spoornet, geldt dat de staatssecretaris kan besluiten deze te realiseren met een tracébesluit.
Bij de aanpassingen houden we rekening met geluidproductieplafonds (GPP) die aangeven welk geluidsniveau maximaal is toegestaan. Op een aantal locaties komen extra maatregelen om onder dit maximum te blijven. Daarom komen er raildempers over een afstand van 3,1 kilometer in de omgeving van Heerhugowaard, Alkmaar, Heiloo en Castricum. en 130 m aan geluidschermen in Heiloo, Limmen en Castricum.
Dit programma is onderdeel van het overkoepelende Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS). Hierin werkt ProRail samen met vervoerders aan meer reizigerstreinen op de drukste trajecten. Zo koppelen we steden beter aan elkaar, de Randstad beter aan de rest van het land én Nederland aan de rest van Europa.
Voordat de bouw begint, komt er een voorlopig ontwerp (VO). Hierover is overlegd met betrokken gemeenten, grondeigenaren, en andere belanghebbenden. In het eerste kwartaal van 2021 publiceert de staatsecretaris van Infrastructuur en Waterstaat een zogeheten ‘Ontwerp Tracébesluit’. Op verschillende momenten is er de mogelijkheid om te reageren op de plannen. De bouwwerkzaamheden starten op zijn vroegst in 2023.
Uitgeest
Heerhugowaard
Als je onze website bezoekt dan krijg je daar cookies bij. Geen gevulde koeken of stroopwafels, maar tijdelijke digitale bestandjes. We gebruiken functionele, analytische en marketingcookies. De functionele cookies zijn nodig om deze website goed te laten werken. Die staan dus altijd aan. Voor de analytische cookies en marketingcookies kun je hieronder zelf toestemming geven. Meer informatie over onze cookies vind je in ons cookiebeleid.