Groen licht voor aanpassingen aan spoorweg tussen Alkmaar en Amsterdam

Nieuws

23 juli 2025

Gemiddelde leestijd: {time} minuut Gemiddelde leestijd: {time} minuten

ProRail mag het bestaande spoor tussen Alkmaar en Amsterdam aanpassen, zodat daar in de toekomst meer reizigerstreinen kunnen rijden. Dat volgt uit een uitspraak van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State van vandaag.

Meer treinen en woningen

Hans Versteegen, programmamanager Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS) van ProRail: “We zijn blij dat we door kunnen met de aanpassingen aan het spoor tussen Alkmaar en Amsterdam. Daarmee maken we niet alleen extra treinen mogelijk, maar dragen we ook bij aan de bouw van duizenden woningen in deze regio. Goed nieuws voor reizigers én mensen die een woning zoeken in de omgeving.”

Stichting De Hooge Weide en enkele omwonenden kwamen in beroep tegen het tracébesluit van de staatssecretaris van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. De hoogste bestuursrechter heeft echter alle bezwaren ongegrond verklaard. Dit betekent dat het besluit van de staatssecretaris daarmee definitief is geworden. Tegen de uitspraak van de Afdeling bestuursrechtspraak is geen hoger beroep mogelijk.

Wat gaan we doen?

De aanpassingen zijn onderdeel van PHS Amsterdam-Alkmaar, wat als doel heeft om meer intercity’s en sprinters te laten rijden op het traject. Om dit te kunnen inpassen komt er onder meer in Heerhugowaard een nieuw emplacement, waar treinen geparkeerd en schoongemaakt worden. In Alkmaar verlengen we perrons en brengen we geluidsschermen aan. Verder gaan we station Uitgeest vernieuwen en 18 overwegen tussen Alkmaar en Amsterdam aanpassen.

Lees meer: Lees meer:

Bezwaren ongegrond

Stichting De Hooge Weide, een melkveehouderij en zorgboerderij vonden dat de staatssecretaris het belang van de aanpassingen aan het spoor niet genoeg had onderbouwd. Het bedrijf bezit zo’n 45 hectare grond, waarvan 22 hectare aan de overzijde van het spoor. Om dit land te bereiken maakt het bedrijf veel gebruik van de overweg. De vrees vanuit het bedrijf, was dat het gebruik van die grond daardoor ernstig beperkt zou gaan worden.

De omwonenden vreesden voor meer geluidsoverlast, door het plaatsen van een extra eilandperron richting bestaande woningen en omdat er meer treinen gaan rijden. Een van de omwonenden vreesde negatieve gevolgen voor zijn woon- en leefklimaat vanwege het nieuwe emplacement in Heerhugowaard. Maar geen van de aangevoerde beroepsgronden slaagt, aldus de Afdeling bestuursrechtspraak. Daarmee blijft het Tracébesluit in stand.

Meer over:

Meer nieuws

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers