Uitgeest : Metamorfose voor station Uitgeest

Station Uitgeest gaat op de schop. Het is niet meer berekend op de reizigersgroei die we de komende jaren verwachten tussen Amsterdam en Alkmaar. De opwaardering is onderdeel van Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS) en zorgt ervoor dat er meer treinen kunnen rijden vanuit de regio Noord-Holland naar Amsterdam en de rest van het land.

Locatie
Uitgeest
Programma
Hoogfrequent Spoorvervoer
Startdatum
2023
Einddatum
2028

Tijd voor aanpassingen

Het allereerste station van Uitgeest dateert uit 1867. Daarna is het vier keer flink verbouwd, voor het laatst in 2006. Nu PHS wordt uitgevoerd, is het opnieuw tijd voor aanpassingen. En dat zijn er best veel. De sporen en perrons worden aangepast, er komt een extra eilandperron en de treinen gaan op andere plekken stoppen. Het station krijgt een lichte, prettige en veilige uitstraling en er komen trappen en liften bij.

  • Voorlopig ontwerp station Uitgeest
    Voorlopig ontwerp station Uitgeest
  • Voorlopig ontwerp station Uitgeest
    Voorlopig ontwerp station Uitgeest

De plannen

De gemeenteraad van Uitgeest stemde in de van zomer 2019 in met de komst van een volledig overkapte traverse (loopbrug) met een lengte van 85 meter bij het station. De loopbrug komt naast de bestaande spoortunnel en krijgt ook een ingang aan het Anna van Renesseplein. In november 2019 spraken de bewoners zich uit over de plannen.

Interwijkverbinding

De langzaamverkeertunnel onder het station wordt gerenoveerd. De opgangen vanuit tunnel naar het perron verdwijnt. Zo wordt de tunnel lichter, sociaal veiliger en lijkt hij korter. Bij de ingangen van de tunnel komen bomen en groene bodembedekkers. In samenwerking met de Gemeente, Provincie en Spoorbouwmeester wordt er gewerkt aan een kunstopdracht waardoor de tunnel sociaal veiliger wordt en waarmee zowel fysiek als qua beeld een verbinding wordt gemaakt met de omgeving.

Bekijk: Bekijk hier wat we gaan doen bij Uitgeest en waarom

Spooraanpassingen

Station Uitgeest heeft straks twee eilandperrons en één zijperron. Alle perrons worden zoveel mogelijk hetzelfde en overzichtelijk ingericht. Ook komen er ‘groeneilanden’ die aansluiten bij het groene, landelijke karakter van Uitgeest. Aan de westzijde van het station komt een keerspoor voor goederentreinen en het huidige perronspoor 1 wordt een bufferspoor waar treinstellen worden geparkeerd als treinen tijdelijk worden ingekort.

De traverse

Het nieuwe station wordt een blikvanger. De traverse wordt in totaal ongeveer 10,5 mter hoog en 6 meter breed. Het 85 meter lange dak bundelt alle verschillende onderdelen van het station tot één geheel. Het houten dak geeft het een natuurlijke en duurzame uitstraling die precies past bij de landelijke omgeving. Het wordt gemaakt van duurzaam beheerd Europees larikshout. Op de traverse komen zonnepanelen, die aansluiten bij het concept van het dak en op geen moment in de schaduw liggen.

Meer treinen

De aanpassingen op en rond station Uitgeest maken deel uit van het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer. In de nabij toekomst rijden er meer treinen op het spoor tussen de regio Noord-Holland en Amsterdam en de rest van het land. Dit project valt onder het deelprogramma Alkmaar-Amsterdam.

Lees meer over dit deelprogramma

Lift en trappen

De daken en gevels rondom de trappen bieden comfort en veiligheid. Zo houden de glazen gevels langs de trappen regen en sneeuw tegen waardoor die minder snel glad worden. De bestaande lift vanuit de tunnel naar het maaiveld wordt vervangen door een lift met een extra verdieping die onder het dak en in lijn met de overige liften wordt geplaatst. De traverse is in de nacht niet voor het publiek toegankelijk. De trappen worden afgesloten met een rolluik of een hekwerk.

Budget

Voor de traverse en opknapbeurt van de tunnel heeft het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat 20 miljoen euro beschikbaar gesteld. Daarmee moeten afwegingen worden gemaakt. Een sober uitgevoerde traverse biedt meer mogelijkheden voor bijvoorbeeld hoogwaardige verlichting en afwerking of kunst in de tunnel. Andersom geldt dat de tunnel sober blijft als de traverse breder of luxer wordt.

Planning

Met de verwachte publicatie van het Ontwerp Tracébesluit in maart 2021 begint de planologische procedure beginnen. Daarin worden ook de resultaten van de diverse milieuonderzoeken (o.a. geluid, bodemonderzoek) meegenomen. Begin 2021 volgt een (digitale) informatieavond.

Gerelateerde projecten

Nieuws over dit project

Stem op ProRail.nl

Onze website is genomineerd voor de felbegeerde titel Website van het Jaar. Help je ons aan deze mooie publieksprijs?

Breng hier je stem uit

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers