Spoorwerkcheck
Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.
Direct naar de inhoud.
Om de groei van het aantal treinreizigers mogelijk te maken, wordt de komende jaren het spoor tussen Utrecht en Eindhoven aangepast. Een van die aanpassingen betreft het goederenvervoer. Want ook daar is extra ruimte voor nodig.
Goederentreinen rijden in de toekomst meer via de Betuweroute, richting ’s-Hertogenbosch en Boxtel en verder. Zo ontstaat er op andere sporen plaats voor extra reizigerstreinen.
De aanpassingen en maatregelen voor het traject tussen Meteren en Boxtel zijn uitgewerkt in een Tracébesluit. In de bijbehorende Nota van Antwoord wordt een reactie gegeven op de ontvangen zienswijzen op het Ontwerptracébesluit (OTB).
Het OTB werd in maart 2018 gepubliceerd. Het Tracébesluit en de Nota van Antwoord lagen van 3 juni tot en met 15 juli 2020 ter inzage. Deze rapporten zijn in te zien op de site van Platform Participatie.
Naar aanleiding van de inzage zijn in 2020 een aantal informatieavonden georganiseerd, die te vinden zijn op onze PHS Meteren-Boxtel playlist op YouTube.
Het Tracébesluit is eind 2021 op twee onderdelen aangepast en lag vanaf 27 januari t/m 9 maart 2022 ter inzage. Aanleiding zijn een verschrijving in de tabel over de geluidsschermen bij de N65 in Vught en nader gevelonderzoek in de wijk Vughterpoort in Den Bosch. Het besluit en bijbehorende documenten staan op de site van Platform Participatie.
Op deze kaart kun je zien wat er gaat veranderen aan het spoor en in de spooromgeving. De kaart heeft ruim dertig zichtpunten waarop de huidige situatie en de gewijzigde toekomstige situatie is te zien. Op locaties met grote aanpassingen is de nieuwe spooromgeving vanuit een vogelvluchtperspectief te bekijken.
De Raad van State heeft de beroepen in behandeling genomen en het merendeel van deze beroepen ongegrond verklaard. De vernieuwingen aan het spoortraject Meteren-Boxtel kunnen doorgaan. Dat staat in een gedeeltelijke eind- en tussenuitspraak van de Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State van 21 december 2022. Met deze tussenuitspraak is er nu duidelijkheid voor het Tracébesluit. ProRail gaat starten met de uitvoering rekening houdend met de uitspraak. Lees in onderstaande nieuwsbericht meer hierover.
Dit programma is onderdeel van het overkoepelende Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS). Hierin werkt ProRail samen met vervoerders aan meer reizigerstreinen op de drukste trajecten. Zo koppelen we steden beter aan elkaar, de Randstad beter aan de rest van het land én Nederland aan de rest van Europa.
Boxtel
Zaltbommel-Hedel
’s-Hertogenbosch
Vught
Meteren-Neerijnen-Waardenburg
Als je onze website bezoekt dan krijg je daar cookies bij. Geen gevulde koeken of stroopwafels, maar tijdelijke digitale bestandjes. We gebruiken functionele, analytische en marketingcookies. De functionele cookies zijn nodig om deze website goed te laten werken. Die staan dus altijd aan. Voor de analytische cookies en marketingcookies kun je hieronder zelf toestemming geven. Meer informatie over onze cookies vind je in ons cookiebeleid.