Spoorwerkcheck
Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.
Direct naar de inhoud.
Om de groei van het aantal treinreizigers mogelijk te maken, wordt de komende jaren het spoor tussen Utrecht en Eindhoven aangepast. Een van die aanpassingen betreft het goederenvervoer. Want ook daar is extra ruimte voor nodig.
Goederentreinen rijden in de toekomst meer via de Betuweroute, richting ’s-Hertogenbosch en Boxtel en verder. Zo ontstaat er op andere sporen plaats voor extra reizigerstreinen.
De aanpassingen en maatregelen voor het traject tussen Meteren en Boxtel zijn uitgewerkt in een Tracébesluit. In de bijbehorende Nota van Antwoord wordt een reactie gegeven op de ontvangen zienswijzen op het Ontwerptracébesluit (OTB).
Het OTB werd in maart 2018 gepubliceerd. Het Tracébesluit en de Nota van Antwoord lagen van 3 juni tot en met 15 juli 2020 ter inzage. Deze rapporten zijn in te zien op de site van Platform Participatie.
Naar aanleiding van de inzage zijn in 2020 een aantal informatieavonden georganiseerd, die te vinden zijn op onze PHS Meteren-Boxtel playlist op YouTube.
Het Tracébesluit is eind 2021 op twee onderdelen aangepast en lag vanaf 27 januari t/m 9 maart 2022 ter inzage. Aanleiding zijn een verschrijving in de tabel over de geluidsschermen bij de N65 in Vught en nader gevelonderzoek in de wijk Vughterpoort in Den Bosch. Het besluit en bijbehorende documenten staan op de site van Platform Participatie.
Op deze kaart kun je zien wat er gaat veranderen aan het spoor en in de spooromgeving. De kaart heeft ruim dertig zichtpunten waarop de huidige situatie en de gewijzigde toekomstige situatie is te zien. Op locaties met grote aanpassingen is de nieuwe spooromgeving vanuit een vogelvluchtperspectief te bekijken.
De Raad van State heeft de beroepen in behandeling. Zij verklaart de beroepen gegrond of ongegrond. Als de beroepen ongegrond worden verklaard, is het Tracébesluit onherroepelijk. Ondertussen gaat ProRail verder met het voorbereiden van de bouwperiode. Zo starten we bijvoorbeeld met het opstellen van de contracten voor de toekomstige aannemers.
Dit programma is onderdeel van het overkoepelende Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS). Hierin werkt ProRail samen met vervoerders aan meer reizigerstreinen op de drukste trajecten. Zo koppelen we steden beter aan elkaar, de Randstad beter aan de rest van het land én Nederland aan de rest van Europa.
Boxtel - Haaren
Zaltbommel-Hedel
’s-Hertogenbosch
Vught
Meteren-Neerijnen-Waardenburg
8 juni 2022
10 februari 2022
26 januari 2022
Als je onze website bezoekt dan krijg je daar cookies bij. Geen gevulde koeken of stroopwafels, maar tijdelijke digitale bestandjes. We gebruiken functionele, analytische en marketingcookies. De functionele cookies zijn nodig om deze website goed te laten werken. Die staan dus altijd aan. Voor de analytische cookies en marketingcookies kun je hieronder zelf toestemming geven. Meer informatie over onze cookies vind je in ons cookiebeleid.