Spoorwerkcheck
Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.
Direct naar de inhoud.
Tussen Meteren en Boxtel gaan meer reizigers- en goederentreinen rijden. Daarom bouwen wij een vierde spoor tussen ’s-Hertogenbosch en Vught, met een vrije kruising bij Vught. Dit project maakt onderdeel uit van het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS). De maatregelen zijn vastgelegd in het Tracébesluit PHS Meteren - Boxtel.
Het spoor in Vught wordt deels verdiept aangelegd. Dit komt de leefbaarheid en de veiligheid op en rond het spoor ten goede. Dit zal voor de bewoners in Vught een flinke vooruitgang zijn. Overwegen verdwijnen waardoor er geen wachttijd is en de hinder van de treinen wordt minder.
Meld je aan voor de nieuwsbrief
Wil je weten hoe de nieuwe spooromgeving eruit komt te zien? Bekijk dan onze online 3D tracékaarten met de situatie tijdens de bouw en de eindsituatie.
De aanpassingen aan het spoor zijn omvangrijk en duren naar verwachting minimaal zes jaar. Dit is ingrijpend voor de omgeving. Tijdens de bouwperiode proberen we daarom de hinder voor de omgeving zoveel mogelijk te beperken. Om de verdiepte ligging te kunnen realiseren, maken we een tijdelijk spoor ten westen van het huidige spoor. Hierdoor maken we ruimte vrij om de verdiepte ligging te kunnen bouwen. Ook kunnen we hiermee zoveel mogelijk bouwtransport binnen de bouwzone leiden. We zorgen tijdens de bouw voor een veilige, bereikbare en leefbare omgeving. Voor inwoners en ondernemers van Vught, maar ook voor de bouwers en het passerend verkeer.
18 september 2023
28 juni 2023
28 juni 2023
De aanpassingen aan het spoor in Vught hebben effect op de omgeving. Dat kunnen we niet voorkomen. Daarom betrekken we omwonenden, ondernemers en andere betrokkenen zo veel mogelijk bij de voorbereidingen van de bouw. We zorgen voor duidelijke communicatie over de werkzaamheden, ook tijdens de uitvoering. Dat gebeurt onder meer via de Klankbordgroep Spoor Vught.
Deze klankbordgroep geeft advies over het proces en geeft de signalen uit de omgeving door. Bewoners en vertegenwoordigers van betrokken partijen denken in werkgroepen mee over het minimaliseren van de hinder tijdens de bouw. Daarnaast organiseren wij wanneer nodig informatieavonden, spreekuren, straatgesprekken en persoonlijke gesprekken.
Wie in de buurt van het spoor woont of werkt, kan last hebben van geluid en trillingen. We begrijpen heel goed dat dit hinderlijk kan zijn. Dit kunnen we niet voorkomen. We proberen het spoorgeluid wel zo goed mogelijk te beheersen. We hebben de effecten van de spooraanpassingen onderzocht en nemen waar nodig en mogelijk maatregelen. Dit om geluidsoverlast en trillinghinder binnen de normen te houden. Welke maatregelen we nemen, zie je op de online tracékaart.
Ondervind je schade of nadeel van de spooraanpassingen in Vught? Lees dan hier verder.
ProRail voert het Programma Hoogfrequent Spoor Meteren-Boxtel uit in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Voor de uitwerking ervan in Vught zijn het ministerie, de provincie Noord-Brabant en de gemeente Vught gezamenlijk opdrachtgever. De opdrachtgevers hebben zich hard gemaakt om het spoor in Vught verdiept aan te leggen. Zij blijven betrokken gedurende de gehele bouwperiode.
Boxtel
Zaltbommel-Hedel
Meteren-Neerijnen-Waardenburg
Als je onze website bezoekt dan krijg je daar cookies bij. Geen gevulde koeken of stroopwafels, maar tijdelijke digitale bestandjes. We gebruiken functionele, analytische en marketingcookies. De functionele cookies zijn nodig om deze website goed te laten werken. Die staan dus altijd aan. Voor de analytische cookies en marketingcookies kun je hieronder zelf toestemming geven. Meer informatie over onze cookies vind je in ons cookiebeleid.