Veilig oversteken in Vught: pilot met voelbare geleidelijn gestart
Nieuws
ProRail bouwt in Vught naast het huidige spoor een tijdelijk spoor met tijdelijke spoorwegovergangen. Naar verhouding wonen in Vught veel mensen met een visuele beperking. Daarom plaatsten we in april een speciale gidslijn bij de eerste spoorwegovergang van het tijdelijk spoor. Deze pilot maakt veilig oversteken mogelijk.
Pilot bij de Esschestraat
De testlijn bestaat uit witte plastic platen. Ze zijn voelbaar, hoorbaar, zichtbaar en geven mensen met een visuele beperking houvast bij het oversteken van de (dubbele) spoorwegovergang. De lijn geeft een andere klank dan de omgeving, wanneer je er met een taststok op tikt. De komende periode voeren we hiermee een pilot uit bij de Esschestraat. Bij succes wordt de lijn ook toegepast bij de tijdelijke overwegen bij de Helvoirtseweg en Molenstraat.
Houvast
Geleidelijnen stoppen nét voor de overweg en beginnen pas aan de andere kant. Dat betekent dat mensen met een visuele beperking op het tellen van de sporen moeten vertrouwen, zonder houvast van hun looprichting. Beginnen dan de overwegbellen met rinkelen? Dan kan dat stress veroorzaken. In Vught wonen relatief veel mensen met een visuele beperking. Dat komt omdat Vught diverse instellingen heeft die gespecialiseerde zorg bieden aan deze mensen. Daarnaast blijven sommigen na een trainingstraject bij deze instellingen in Vught wonen.
Veiliger oversteken
Marcus Boerdijk zet zich al jaren in voor de toegankelijkheid van Vught. Hij werkte tot zijn pensioen als zorgcoördinator en mobiliteitstrainer bij de Robert Coppes Stichting. Deze stichting ondersteunt mensen met een visuele beperking. ProRail zocht met Marcus naar een manier om de tijdelijke spoorwegovergangen veilig te houden voor iedereen. Ook bouwbedrijf BAM, Kennis Over Zien en PBT-Consult werkten mee aan een oplossing. En met succes!
Marcus ging op zoek naar mogelijkheden om de overweg in de juiste richting voelbaar te maken. "Een oversteeklijn, zoals op stations, mag vanwege uitglijgevaar niet op de openbare weg", vertelt hij. "Samen met een collega van de Robert Coppes Stichting heb ik de situatie in Vught bekeken. Vervolgens heb ik dit probleem in 2024 tijdens een BAM-bijeenkomst onder de aandacht gebracht van veiligheidscoach Henrie Later. Henrie ontmoette later op een beurs een producent van oversteeklijnen. En zo is samen met ProRail, BAM, Kennis Over Zien en PBT-Consult na veel inzet deze pilot tot stand gekomen. Een mooie samenwerking om trots op te zijn!"
PHS Den Bosch-Vught
Tussen Meteren en Boxtel gaan meer reizigers- en goederentreinen rijden. Daarom bouwen wij een vierde spoor tussen Den Bosch en Vught, met een vrije kruising bij Vught. Om dit mogelijk te maken bouwen we in Vught eerst een tijdelijk spoor naast het huidige spoor. Dit project is onderdeel van het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS).
Meer nieuws
-
Lift op Sliedrecht Baanhoek werkt weer
12 mei 2025
-
ProRail en gemeenten in gesprek over defecte liften op stations
18 april 2025
-
Vervanging liften en roltrap op station Maarssen gaat van start
17 april 2025