Spoorwerkcheck
Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.
Direct naar de inhoud.
Tussen Meteren en Boxtel gaan meer reizigers- en goederentreinen rijden. Daarom bouwen wij bij Meteren een extra spoorboog om goederentreinen naar het zuiden te laten rijden vanaf de Betuweroute en andersom. De Zuidwestboog Meteren.
Dankzij de Zuidwestboog bij Meteren wordt de Betuweroute beter benut en maken we meer ruimte voor goederenvervoer. Met deze nieuwe verbinding creëren we een robuuster, flexibeler en betrouwbaarder spoornet voor goederenvervoer.
Meld je aan voor de nieuwsbrief
Een deel van de Betuweroute komt door de nieuwe spoorboog 60 meter verder naar het noorden te liggen. Het bestaande geluidsscherm komt hier terug. De nieuwe spoorboog kruist de Betuweroute en de A15 bovenlangs met spoorviaducten en komt er een spoorviaduct over het spoor Utrecht Eindhoven
De lokale weg de Markkade passen we aan waardoor de agrarische percelen ook in de nieuwe situatie goed bereikbaar blijven. De zuidwestboog is een flinke verandering in het huidige landschap, maar door gepaste vormgeving blijft het open weidse en agrarische karakter van het landschap zoveel mogelijk behouden.
Op de online tracékaart met 3D-visualisaties kun je zien wat er gaat veranderen aan het spoor en in de omgeving. Deze kaart heeft ruim dertig zichtpunten waarop de huidige situatie en de gewijzigde situatie is te zien. Op locaties met grote aanpassingen is de nieuwe spooromgeving vanuit een vogelvluchtpersperctief te bekijken.
De spooraanpassingen zijn omvangrijk en duren enkele jaren. Naar verwachting duurt de bouwperiode minimaal 5 jaar. Voor het bouwverkeer wordt een tijdelijke op- en afrit naar de A15 gemaakt. Dit doen we om tijdens de bouwperiode proberen we de hinder voor de omgeving zo veel mogelijk te beperken. Toch zal er ook nog over de lokale wegen transport plaats moeten vinden, om alle werklocaties te kunnen bereiken.
Het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS) gaat over ‘spoorboekloos’ reizen: elke tien minuten een reizigerstrein op de drukste trajecten. Het traject Meteren-Boxtel is een onderdeel van dat programma. Goederentreinen rijden in de toekomst meer via de Betuweroute, richting Den Bosch en Boxtel en verder. Zo ontstaat er op andere sporen plaats voor extra reizigerstreinen.
De aanpassingen en maatregelen voor het traject tussen Meteren en Boxtel zijn uitgewerkt in een Tracébesluit (TB).
In de bijbehorende Nota van Antwoord wordt een reactie gegeven op de ontvangen zienswijzen op het Ontwerptracébesluit (OTB). Het OTB werd in maart 2018 gepubliceerd. Zowel het Tracébesluit als de Nota van Antwoord lagen van 3 juni tot en met 15 juli 2020 ter inzage. Meer informatie hierover vind je op de pagina Progamma Hoogfrequent Spoorvervoer Meteren-Boxtel.
8 maart 2023
21 december 2022
2 december 2022
Boxtel
Zaltbommel-Hedel
’s-Hertogenbosch
Als je onze website bezoekt dan krijg je daar cookies bij. Geen gevulde koeken of stroopwafels, maar tijdelijke digitale bestandjes. We gebruiken functionele, analytische en marketingcookies. De functionele cookies zijn nodig om deze website goed te laten werken. Die staan dus altijd aan. Voor de analytische cookies en marketingcookies kun je hieronder zelf toestemming geven. Meer informatie over onze cookies vind je in ons cookiebeleid.