Spoorwerkcheck
Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.
Direct naar de inhoud.
Elke tien minuten een reizigerstrein op de drukste trajecten. Om dit ‘spoorboekloze’ reizen op mogelijk te maken, is landelijk gekeken welke aanpassingen hiervoor nodig zijn. Tussen 's-Hertogenbosch en Vught komt er een vierde spoor bij, met een vrije kruising bij Vught.
De spooraanpassingen bij Den Bosch maken deel uit van het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS) tussen Meteren en Boxtel. PHS maakt ‘spoorboekloos’ reizen op drukke trajecten mogelijk. Op het traject Meteren-Boxtel gaan meer treinen rijden, zo ook bij Den Bosch.
Den Bosch is voor het spoor een belangrijk knooppunt. Op dit moment moeten de treinen in verschillende richtingen elkaar kruisen. Om ervoor te zorgen dat dit niet meer hoeft, wordt er een extra spoor aangelegd met een vrije kruising bij Vught. Hierdoor wordt het spoor betrouwbaarder en kunnen er meer treinen rijden.
In Den Bosch is de ruimte voor het extra spoor er al. Want de bij de Randweg Zuid , de faunapassage en de onderdoorgang onder de Isabellabrug is er al ruimte voor een 4e spoor. Wel moeten er twee bruggen worden verbreed. Er wordt een extra spoordek gebouwd bij de kruising van de Vlijmenseweg en bij het Drongelens kanaal.
Naast deze aanpassing heeft ProRail het effect van extra treinen op de omgeving onderzocht. Dit zijn bijvoorbeeld onderzoeken naar geluid en trillingen.
Wil je weten hoe de nieuwe spooromgeving eruit komt te zien? Bekijk dan onze online 3D tracékaarten met de situatie tijdens de bouw en de eindsituatie.
Om mogelijk hinder van de extra treinen tegen te gaan is in ’s-Hertogenbosch in de omgeving van het station, een zogenoemde trillingsreducerende ondergrondse constructie (TROC) gepland. Dit is een diepe betonwand in de grond. Deze constructie staat in het tracébesluit gesitueerd langs de Nelson Mandelalaan en Parallelweg (aan de westzijde van het spoor) en langs de Boschveldweg (aan de oostzijde van het spoor).
De aanleg van een TROC langs de locatie Boschveldweg zou leiden tot de kap van een rij markante platanen. De gemeente en de omwonenden hebben ProRail en het ministerie gevraagd of hier een alternatief voor is, waarbij de bomenrij kan worden behouden. Het ministerie heeft besloten dat de TROC op een andere plek komt waardoor de meeste platanen behouden blijven.
Elke tien minuten een reizigerstrein op drukke trajecten. Reizen zonder spoorboekje dus. Een van de aanpassingen om dat mogelijk te maken gaat over het goederenvervoer. Goederentreinen rijden in de toekomst meer via de Betuweroute, richting ’s-Hertogenbosch en Boxtel en verder. Zo ontstaat er op andere sporen plaats voor extra reizigerstreinen.
27 november 2023
22 september 2023
8 maart 2023
Boxtel
Zaltbommel-Hedel
Vught
Als je onze website bezoekt dan krijg je daar cookies bij. Geen gevulde koeken of stroopwafels, maar tijdelijke digitale bestandjes. We gebruiken functionele, analytische en marketingcookies. De functionele cookies zijn nodig om deze website goed te laten werken. Die staan dus altijd aan. Voor de analytische cookies en marketingcookies kun je hieronder zelf toestemming geven. Meer informatie over onze cookies vind je in ons cookiebeleid.