Staatssecretaris bezoekt station ’s-Hertogenbosch

Nieuws

19 mei 2025

Gemiddelde leestijd: {time} minuut Gemiddelde leestijd: {time} minuten

De gemeente ’s-Hertogenbosch en de provincie Noord-Brabant ontvingen maandag 19 mei Chris Jansen op station ’s-Hertogenbosch. De staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat bezocht het station vanwege het MIRT-project Bosch Centraal. Tijdens het bezoek lieten de gemeente en provincie zien hoe zij in de drukke Spoorzone werken aan betere bereikbaarheid én meer woningen.

Station en woningbouw

Het ministerie, gemeente en provincie willen dit jaar afspraken maken over een voorkeursalternatief voor dit Bosch Centraal. Maar het ontwerp dat zij voor ogen hebben, is duurder dan het beschikbare budget. Daarom hebben de regionale overheden de afgelopen tijd hard gewerkt aan een plan om de financiering rond te krijgen.

Tijdens het werkbezoek kreeg de staatssecretaris uitleg over het project en de samenwerking binnen Bosch Centraal. Ook NS en ProRail zijn hierbij betrokken. Na een ontvangst op het projectkantoor volgde een rondleiding over het station. Ook werd stilgestaan bij twee woningbouwprojecten in de Spoorzone.

Bosch Centraal

Het project Bosch Centraal laat goed zien hoe verschillende partijen samenwerken aan een sterke en toekomstbestendige regio. Door plannen voor woningen, werk en vervoer slim te combineren, ontstaat een aanpak die past bij de groei van Noordoost Brabant. Het vernieuwde station wordt daarbij een belangrijk onderdeel: niet alleen als plek om te reizen, maar ook als motor voor een leefbare en duurzame stad.

Wethouder Rick Vermin, regiodirecteur Dimitri Kruik, staatssecretaris Chris Jansen en wethouder Roy Geers op station 's Hertogenbosch. Fotografie: Sandra Peerenboom
Wethouder Rick Vermin, regiodirecteur Dimitri Kruik, staatssecretaris Chris Jansen en wethouder Roy Geers op station 's Hertogenbosch. Fotografie: Sandra Peerenboom

Spoorse uitdagingen

Op het station vertelde Dimitri Kruik, regiodirecteur Zuid bij ProRail, waarom aanpassing van het station nodig is. Hij legde uit welke spoorse uitdagingen er zijn door de groei van de regio. Een extra perron, een nieuwe passerelle over de sporen, een vernieuwde stationshal, meer plekken in de fietsenstalling en een betere verbinding met de omgeving. Deze aanpassingen zijn hard nodig, omdat naast de algemene groei van de mobiliteit ook de stad zelf groeit. Het station moet ook op de lange termijn bijdragen aan een goed bereikbare regio. 

Projectmanager van Bosch Centraal, Anton Korlaar, beantwoordde tijdens de wandeling vragen over het nieuwe ontwerp. Het bezoek eindigde met een gesprek tussen de regionale partijen en de staatssecretaris. Uiteraard onder het genot van koffie en een echte Bossche Bol.

Knooppunt ’s-Hertogenbosch

Station ’s-Hertogenbosch is een van de grootste overstapstations van Nederland en het aantal reizigers stijgt de komende jaren door. Hierdoor groeit het huidige station uit zijn jasje. Tijd voor actie.

Lees meer over dit project Lees meer over dit project

Meer over:

Meer nieuws

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers