Veiligheid : Spoorlopen

Spoorlopers zijn mensen die gevaarlijk dicht in de buurt van het spoor komen. Dat gebeurt vaak onbewust. Het zijn mensen die hardlopen, hun hond uitlaten of fietsen in de natuur en zich daarbij te dicht langs het spoor begeven. Soms zijn het kinderen die aan het spelen zijn, wildplukkers die in de buurt van het spoor bramen zoeken of mensen die een sluiproute nemen.

Maatschappelijke gevolgen

Spoorlopen is niet alleen erg gevaarlijk. Het heeft ook grote maatschappelijke gevolgen. Dat komt door de treinvertragingen die het veroorzaakt. Bovendien is spoorwegterrein verboden terrein. Dat betekent dat spoorlopers een boete riskeren. Die boete kan oplopen tot 140 euro.

Bekijk: Campagne tegen spoorlopers; klik rechtsboven om de andere video's te zien

Vertragingen

Spoorlopers zorgen er dagelijks voor dat het treinverkeer vertraging oploopt. Zo’n 36 procent van alle vertragingen op het spoor is het gevolg van onveilig gedrag door fietsers, voetgangers, automobilisten en vandalen.

Machinisten schrikken, remmen en krijgen van de verkeersleiding de opdracht stapvoets verder te rijden om ongevallen te voorkomen. Met als gevolg dat ook alle andere treinen op het traject langzamer moeten rijden.

Cijfers

  • Ruim één op de drie treinvertragingen (36 procent) is het gevolg van mensen die te dicht op het spoor lopen.
  • Het aantal treinvertragingen als gevolg van spoorlopers stijgt: van 2905 in 2015 naar 3289 in 2019. Dat is een toename van 13 procent.
  • Een verstoring door een spoorloper levert gemiddeld 32 minuten vertraging op. Dagelijks is dat 4,5 uur!
  • Bij een melding van een spoorloper moeten gemiddeld vijf treinen remmen. Er ontstaat dan een treinfile. Dat gebeurt dagelijks wel zeven keer.
  • En daar zijn ruim 21.000 reizigers de dupe van. Zij missen afspraken of hun aansluiting.
  • Door de treinvertragingen loopt Nederland jaarlijks 140 tot 175 miljoen euro mis.

Maatregelen

ProRail doet er alles aan om spoorlopen tegen te gaan. Wij nemen de volgende maatregelen om spoorlopen te voorkomen:

  • We plaatsen hekken en begroeiing om het spoor minder toegankelijk te maken. Inmiddels staat er ruim 2300 kilometer aan hekwerk langs het spoor.
  • We plaatsen camera’s en extra verlichting op spooremplacementen.
  • We leggen struikelmatten neer. Dit zijn matten met omhoogstekende punten van kunststof, die lopen vrijwel onmogelijk te maken.
  • We plaatsen waarschuwingsborden op perrons en op locaties waar regelmatig spoorlopers worden gesignaleerd.
  • Buitengewoon opsporingsambtenaren surveilleren langs het spoor. Zij zijn bevoegd om mensen aan te houden en te bekeuren.
  • Bepaalde delen van het spoor staan onder 24-uurs cameratoezicht. De camerabeelden volgen we vanuit een speciaal ingerichte meldkamer.

Spoorlopen voorspellen

ProRail kan steeds beter voorspellen op welke plekken er spoorlopers opduiken. Daarvoor maken we gebruik van data. Op basis van historie, weersverwachting en de omgeving weten we precies waar we moeten surveilleren. Dit maakt de kans om spoorlopers op heterdaad te betrappen een stuk groter.

Lees verder

Voorlichting

Met acties en campagnes maken we mensen bewust van de gevaren van spoorlopen. Dat doen we op specifieke locaties, bijvoorbeeld bij het spoor of op stations. Ook geven we voorlichting aan jongeren op scholen.

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers