
Een nieuw opstelterrein
Op het moment dat de dienst van de dag er voor een trein opzit, moet deze ergens naartoe. De meeste treinen gaan dan naar een opstelterrein, een grote parkeerplaats voor treinen. In Nijmegen bouwen we aan de westzijde van het station, ter hoogte van de Wolfskuil, een nieuw opstelterrein. Waarom, wat en hoe?
Toename treinverkeer
Het treinverkeer in Nederland neemt de komende jaren toe, ook op het traject Schiphol-Utrecht-Nijmegen. Voor een efficiënte en betrouwbare dienstregeling is een plek waar treinen geparkeerd, schoongemaakt en gecontroleerd kunnen worden belangrijk. Dit is straks mogelijk op het opstelterrein in Nijmegen, dat op het eindpunt van het traject ligt.
Het opstelterrein is dus niet alleen een parkeerplaats voor reizigerstreinen. De binnenkant van de treinen krijgen er ook een schoonmaakbeurt en de treinen worden er technisch gecontroleerd. Daarna kunnen ze weer schoon en veilig op het juiste moment de dienstregeling in. De werkzaamheden op het opstelterrein gebeuren overdag en ’s nachts.



Sporen en voorzieningen
Het opstelterrein in Nijmegen bouwen we hiervoor helemaal opnieuw op. Oude opstelsporen die niet meer in gebruik waren, zijn in 2021 al verwijderd. Het nieuwe opstelterrein krijgt zes sporen met ruime voor 42 ‘bakken’ (treindelen). Ter hoogte van het station komen ook twee opstelsporen met ruimte voor 24 ‘bakken’. Bij de opstelsporen komen serviceperrons met voorzieningen om de treinen veilig schoon te kunnen maken. Denk aan water en elektra, maar ook verlichting om in de nacht te kunnen werken. Die verlichting is zo ingeregeld dat het verlichtingsniveau teruggebracht wordt, wanneer er geen activiteit is. met serviceperrons.
Om de treinen op het opstelterrein te krijgen leggen we nieuwe sporen en wissels ernaartoe. Personeel dat op het opstelterrein werkt moet ook bij het opstelterrein kunnen komen en kunnen parkeren. Daarom worden dienst- en calamiteitenwegen verhard en komen er overpaden en parkeerplaatsen. In een later stadium bouwt NS een dienstgebouw waar personeel kan pauzeren.
Beperken geluid
Begin dit jaar is Dura Vermeer tussen het toekomstige opstelterrein en Ridderspoor gestart met het maken van een aarden wal met daarop een geluidsscherm. Hiermee zorgen we dat het geluid afkomstig van het opstelterrein naar de omgeving beperkt wordt. De aarden wal en het geluidsscherm worden later in het project verder afgewerkt.
Daarnaast zorgen we voor geluidsmaatregelen in de spoorbaan; sporen en wissels worden voegloos uitgevoerd. Dit betekent dat de spoorstaven zonder onderbrekingen aan elkaar gelast zijn. Hierdoor maakt het verplaatsen van treinen op het opstelterrein minder geluid. En bij de wissels komt spoorstaafconditionering. Dat zorgt voor smering tussen de spoorstaaf en treinwielen, waardoor er minder wrijving en geluid ontstaat.




Groen
We hebben een compact spoorontwerp toegepast op het terrein. Hierdoor is er ruimte om het terrein groen in te richten. Het beschermde plantje de Wilde Averuit stond her en der in het projectgebied. In het voorjaar zijn deze verhuisd naar een nieuwe stek op de aarden wal achter het geluidsscherm. Daar doen ze het tot nu toe goed.
Naast het opstelterrein komt ook een bloemrijke zone om de biodiversiteit te verhogen. En er komen wadi’s waarin het hemelwater lokaal wordt opgevangen en geïnfiltreerd.
Planning
Dura Vermeer is gestart met de grondwerkzaamheden op het opstelterrein. Tot volgend voorjaar zijn ze bezig met de bouw. Denk aan het leggen van kabels en leidingen, het plaatsen van bovenleidingsmasten en het bouwen van de sporen.
Steeds meer reizigers maken gebruik van station Nijmegen. En die groei zet in de toekomst door. ProRail past samen met de betrokken partners het station en het spoor in Nijmegen aan. Hiermee zijn we voorbereid op een toekomst met meer treinen die sneller kunnen rijden. Met voor de reiziger minder wacht- én reistijd. Lees hier meer over dit grootse project.
Dit verhaal is gepubliceerd op: 22 september 2025