De Wisselwerking : Laatste hand gelegd aan perron

Sinds december vorig jaar zijn de opgangen naar de sporen 1 en 2 dicht. Vanaf 30 juni kunnen reizigers perron 1, naar de sporen 1 en 2a, weer gebruiken. “De afsluiting was noodzakelijk om de nieuwe stijgpunten, zoals een trap en lift, te maken en de westtunnel te verbreden”, vertelt bouwmanager Bastiaan Logtmeijer.

“In deze buitendienststelling leggen we de laatste hand aan het perron. We brengen onder meer een strook van drieënhalve meter asfalt aan. Daarmee sluiten we het beeld weer aan op de uitstraling van de rest van het perron.”  

Droogtijd

Voor het asfalteren wordt zogenaamd gietasfalt gebruikt. “Zo hebben we geen asfaltmachine nodig.” Voor het zover is, moest vooral het beton op tijd gedroogd zijn. “Dat was nog best spannend. Het beton is 11 juni gestort en kent een bepaalde droogtijd. Het vochtgehalte is kritisch om het asfalt aan te kunnen brengen.” Om te zorgen dat het asfalteren – zo kort op het betonstorten – door kan gaan, zijn pijpen op het perron aangebracht. “Deze verdrijven het vocht onder het gietasfalt”, legt Bastiaan uit. “Zo kunnen we toch de drieënhalve meter asfalt aanbrengen. De pijpen verwijderen we later nog en herstellen dan het asfalt op die plekken.”

Als het perron straks weer open is, kunnen we onze aandacht verschuiven naar het afbouwen van de reizigerstunnel.

Bastiaan Logtmeijer bouwmanager bij ProRail

Doorwerken

Als het asfalt is aangebracht, kunnen reizigers weer gebruikmaken van de sporen 1 en 2a voor de treinen naar Zandvoort en Haarlem. “Onder het perron is het nog een grote bouwplek. We zijn helaas nog niet klaar, dus reizigers blijven – ook na de openstelling van het perron – hinder ondervinden. De constructie voor de nieuwe lift is al ingebouwd, maar zal uiteindelijk in september  pas in gebruik worden genomen.” Werken in een oud gebouw als Amsterdam Centraal brengt volgens Bastiaan verrassingen met zich mee. “Ik ben verheugd dat we de grote mijlpalen desondanks alsnog hebben gehaald. Als het perron straks weer open is, kunnen we onze aandacht verschuiven naar het afbouwen van de reizigerstunnel.”

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers