Bouwen op een eiland : Foto's
Bekijk hier foto's en visuals van het project. Zo krijg je een goed beeld van de werkzaamheden die uitgevoerd worden en hoe het gemoderniseerde station eruit gaat zien.
Gemiddelde leestijd: {time} minuut
Gemiddelde leestijd: {time} minuut
Werkzaamheden aan de sporen, Oostertoegangsbruggen en fietsenstalling
-
Spoorwerk aan sporen 11-13 -
Spoorwerk sporen 11-13 -
-
Plaatsen damwanden -
De eerste trein rijdt over de nieuwe brug Oostertoegang -
Invaren deel vijfde brug oostertoegang -
Inschuiven vijfde brug Oostertoegang -
Inschuiven vijfde brug Oostertoegang -
Twee grijpers happen het betonnen spoorviaduct weg -
Veel betonstaal -
Het afval wordt gescheiden -
Het puin wordt natgespoten om stofvorming te voorkomen -
De spoorbak is leeg en de werkzaamheden aan de stalen constructie zijn gestart -
Bovenleiding boven spoor 14 en 15 wordt verwijderd -
Kabels worden verwijderd -
Voorbereidingen op het uit dienst nemen van de sporen -
Een unicum: een leeg station Amsterdam Centraal -
Tegelijkertijd wordt onderhoud uitgevoerd aan bruggen in de buurt
Renovatie westelijke reizigerstunnel
-
Eindsituatie met bogenwand -
Eindsituatie met teruggebouwde bogenwand -
Eindsituatie met zicht vanuit de tunnel richting centrum -
De trap naar perron 1 -
De nieuwe lift naar perron 1 -
De opening start bijna -
Zandkunstenaar Ger van de Vijver trapt de opening af -
Openingsceremonie -
ProRail, NS en BAM openen officieel de nieuwe entree -
De trap vanuit westelijke reizigerstunnel naar het perron -
De eerste contouren van de entree worden zichtbaar -
Vanuit de tunnel wordt de aansluiting op de entree van het stationsgebouw gemaakt, met links de liftkooi -
Om de bogen te bouwen wordt een houten ondersteuning geplaatst -
Het stationsgebouw wordt ondersteund met een stalen constructie -
De kraan hijst een onderdeel van de bekisting in ten behoeve van het maken van een betonnen balk langs het perron -
De kraan wacht op de volgende hijslast -
Zo ziet het er in de bouwkuip uit. BAM en haar onderaannemers zijn overal hard aan het werk -
Betonvlechten is een precieze klus. Met de tekening bij de hand moet dat helemaal goed komen. Deze mannen zijn de wapening voor in de betonnen balk bij het perron aan het vlechten -
In de bouwput zien we oa ook al de vloer, de aanzet voor de lift- en rotrapput, ondersteuning voor de monumentale perronrand, de hulpburg en een steiger voor het aanbrengen van de betonnen balk -
Kijkje in de bouwkuip tijdens de sloopfase. Het perron is al gesloopt. Nu is de hellingbaan aan de beurt -
Uithalen van de roltrappen -
De laatste restanten van de goederenlift en de vloer wordt gesloopt -
De westelijke reizigerstunnel voor de verbouwing
Bouw vrije kruising Dijksgracht
-
Op 14 april 2025 reden de eerste treinen over de vrije kruising -
De vrije kruising in aanbouw -
Oostzijde Amsterdam Centraal. De bovenleidingportalen zijn geplaatst -
Plaatsen van de bovenleiding -
De sporen worden aan de bovenkant van de vrije kruising gelegd. De onderste sporen komen op een later moment -
Januari 2025 - de contouren van de vrije kruising worden zichtbaar -
-
-
-
-
Aanvoer van zand via het water -
Aanvoer van zand via het water -
Spoorwerkcheck
Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.