Spoorwerkcheck
Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.
Direct naar de inhoud.
Amsterdam is dé toegangspoort naar Europa. Het monumentale station Amsterdam Centraal dateert uit 1889. Het is een van de drukstbezochte stations in Nederland met dagelijks 200.000 reizigers. Dit aantal blijft stijgen tot ongeveer 275.000 in 2030. Om die reden moet het station grondig worden verbouwd.
ProRail gaat niet alleen op het station zelf, maar ook daarbuiten aan de slag. Alle activiteiten van ProRail op en rond station Amsterdam Centraal zijn onderdeel van het overkoepelende Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS). De aanpassingen aan het station dragen bij aan de bereikbaarheid van Amsterdam én aan de stedelijke omgeving als een aantrekkelijke en leefbare plek. De totale kosten van het project in en rond station Amsterdam Centraal zijn beraamd op 850 miljoen euro.
Lees over het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer Lees over het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
ProRail gaat het monumentale stationsgebouw grondig renoveren. De verwachting is dat het aantal reizigers op Amsterdam Centraal zal stijgen van 200.000 naar 275.000 per dag. Er is meer ruimte nodig voor reizigers en voor treinen. Die ruimte creëren we door het aantal opgangen naar de perrons uit te breiden, de Oosttunnel te verbreden, én door de huidige perrons te verbreden en te verlengen. Ook wordt er onder de oostelijke sporen een extra fietsenstalling gebouwd met plaats voor ruim 8500 fietsen.
Komende tien jaar wordt er gewerkt in en om station Amsterdam Centraal. Alle werkzaamheden gingen van start in 2021. Deze zullen omstreeks 2030 zijn afgerond. Reizigers kunnen dan elke tien minuten een trein nemen tussen de grote steden in de Randstad. Ook voor het goederenvervoer komt meer ruimte. Zo verbinden we Amsterdam met de rest van Nederland, en Nederland met de rest van Europa.