Interview : Basis voor de volgende stap

2026 wordt opnieuw een belangrijk jaar voor PHS Amsterdam. Het plannen van buitendienststellingen, perronaanpassingen, spoorbrugvervanging en complexe kabel- en leidingtrajecten. Het doel? Alles klaarstomen voor de volgende fase die het project in 2027 ingaat. En dan met zo min mogelijk hinder voor reizigers. Coördinerend bouwmanager Wai Ko vertelt hoe alles draait om timing, samenwerking en precisie.

De puzzel van planning en belangen  

Sinds deze zomer is Wai coördinerend bouwmanager voor PHS Amsterdam. In deze nieuwe rol zorgt zij dat alle partijen samenwerken en knelpunten worden opgelost voordat ze echte problemen worden. “Ik ben geen probleemoplosser in de klassieke zin”, vertelt ze. “Mijn taak is om mensen bij elkaar te brengen en samen afwegingen te maken. Als iets knelt, doet het ergens pijn. Dan probeer ik het leed zo goed mogelijk te verdelen en samen met de verschillende partijen te kijken hoe we eruit kunnen komen.”

Wai is onder meer verantwoordelijk voor de buitendienststellingen: van tijdige aanvragen tot een voldoende groot werkgebied en genoeg ruimte in de planning. “Als één partij extra uren nodig heeft en een ander daardoor te weinig tijd krijgt, moet ik dat oplossen. Soms onderling, soms via de vervoerder, en daar zit dan weer een heel proces achter.” Die rol vraagt niet alleen technische kennis, maar ook diplomatie. “Achter elke vraag die ik krijg, zitten weer andere mensen en belangen. En dat is soms een heel ander publiek dat niet of minder thuis is in het project. Dan moet ik ze meenemen in ons proces. Ik heb dit jaar wel geleerd hoe je goede memo’s en PowerPoints maakt”, voegt ze met een knipoog toe.

In totaal moeten honderden kabels worden overgenomen, getest en veilig in dienst gesteld.

Wai Ko Bouwmanager bij ProRail

Voorbereiden op een cruciale fase

2026 staat volledig in het teken van voorbereidingen voor de volgende fase. “In 2027 gaan we namelijk verder met de volgende spoorbrug, het volgende perron en de volgende bak”, legt Wai uit. Ze doelt daarmee op de cyclus, waarin steeds één spoorbrug, perron en spoorbak tegelijk worden vervangen. “In week 40 hebben we een grote buitendienststelling van 76 uur, waarbij de eerste 28 uur al het treinverkeer rond Amsterdam stilligt. Na die 76 uur moet spoor 11a klaar zijn, zodat de Airport Sprinter daar weer kan stoppen en we spoor 14a buiten dienst kunnen nemen. Ook voeren we voorbereidende werkzaamheden uit voor medio 2027.”

Onderdeel daarvan is het invaren van spoorbrug 4, de tweede vanaf de noordkant, in de zomer van 2026. Dat gebeurt vanaf het water en is een stuk ingewikkelder dan bij de vorige spoorbrug. “Het is een tussenbrug, dus dat betekent: vaak achteruit inparkeren en steken”, legt Wai uit. “Om dit goed voor te bereiden, maken we in week 40 alvast de aansluitingen gereed voor spoorbrug 4, die in 2027 in dienst gaat.”

De overlast voor reizigers blijft volgend jaar beperkt.

Wai Ko Bouwmanager bij ProRail

Kabels, leidingen en testweekenden

Daarnaast speelt ook het verleggen van leidingen en beveiligingskabels, voor het aansturen van seinen en wissels, in 2026 een grote rol. De oude kabels lagen in het perron, maar die moeten worden aangepast. Daarom zijn ze tijdelijk naar boven gebracht, in kokers onder de perronkap. “Zo kunnen we bij het aanleggen van de nieuwe perrons graven zonder kabels te raken. In de eindfase gaan ze weer naar beneden, via kabelgoten die de aannemer nu alvast meeneemt in de bouw.” In totaal moeten er honderden kabels worden overgenomen, getest en veilig in dienst gesteld. “Dat doen we in 2026 in drie weekenden: week 6, 10 en 28”, vertelt Wai. “De overlast voor reizigers blijft beperkt: geen wekenlange afsluitingen, maar korte buitendienststellingen van één of twee spoorbakken.”

Wat wordt het meest spannend? “Dat alles op tijd in dienst komt”, zegt Wai. “Het is een enorme puzzel, maar als alles straks klopt, is dat wel heel mooi.”  

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Geen geldig huisnummer, vul alleen het cijfer in.

Geen geldige postcode, vul alleen cijfers en letters in zonder spatie.