
Interview : Een precisieklus van formaat
Op maandag 6 oktober is brug 4 van de Oostertoegang overgedragen aan ProRail. Nadat Hollandia de brug in ongeveer een half jaar tijd bouwde, is bouwmanager Esther Versteegh nu officieel eigenaar namens ProRail. Hoewel deze brug pas in de zomer van 2026 op zijn plek komt te liggen, is de bouw van brug 3 ook al gestart.
Brugoverdracht
Met een zogenoemde afstandsverklaring kreeg Esther op 6 oktober de brug in handen. “Ik ben pas een halfjaar bouwmanager op dit project, dus dit was mijn eerste brugoverdracht. Dat was best een bijzonder moment”, geeft ze toe. Gelukkig hoefde ze voor de overdracht niet de hele brug tot in detail te inspecteren. “Nee, daarvoor is een adviseur van Movares wekelijks aanwezig bij Hollandia in Krimpen aan den IJssel. Hij houdt daar de productie van de bruggen nauwlettend in de gaten.”
Hollandia bouwt de in totaal vijf bruggen, in opdracht van aannemer Dura Vermeer, letterlijk van begin tot eind in de eigen werkplaats. Daar worden alle staalplaten en -profielen op maat gesneden, geslepen en aan elkaar gelast. “Dat gebeurt heel zorgvuldig en onder strenge eisen”, vertelt Esther. “Er wordt constant gemeten en gekeurd, zelfs met ultrasone apparatuur, of de lassen goed zijn en op de juiste diepte zitten. Dat levert vervolgens stapels toetsingsrapporten op.” Ook staan overal op de brugdelen coderingen en teksten. “Die verwijzen naar de lasser en de keuringen die hebben plaatsgevonden.”
Ontwerpoptimalisaties
De brug blijft nog een paar maanden in Krimpen aan den IJssel. Waarom is hij dan nu al overgedragen aan ProRail? “Vooral om te voorkomen dat hij, bij een faillissement van bijvoorbeeld Hollandia of Dura Vermeer, aan eventuele schuldeisers vervalt. Je bestelt niet zomaar ergens anders een nieuwe.” Brug 4 is de tweede in een reeks van vijf. De eerste brug, de meest noordelijke aan de IJ-zijde, is sinds april in gebruik.
Deze twee bruggen zijn nog identiek, maar bij brug 3 worden enkele optimalisaties doorgevoerd, legt Esther uit. “Die verbeteringen zitten vooral in de lastechniek. Daar gaat een uitgebreid ontwerpproces aan vooraf, dus het kost tijd om dat goed te verwerken. Daarom zien we de lessen van brug 5 pas terug bij de bouw van brug 3 (en 2 en 1).”
Samen creëren we hier iets heel moois
Gewurmd
Als het werk in Amsterdam klaar is om de brug te ontvangen, vertrekt hij in drie delen op een ponton vanuit de werkplaats. Vlak voor aankomst worden de pontons verzwaard met water, zodat ze dieper liggen en onder lage bruggen door kunnen varen. “Het worden dan een soort duikboten”, zoals Esther het treffend omschrijft. Brug 4 vereist, net als straks brug 3 en 2, extra precisie: deze komen tussen twee bruggen te liggen, waardoor er weinig ruimte is om ze in te draaien.
De tussensteunpunten zijn daarom nog niet gebouwd, alleen de fundering ligt er al. “De drie delen worden in het smalle gat gewurmd en tijdelijk ondersteund. Pas daarna kunnen de definitieve steunpunten worden gerealiseerd, anders krijg je de brug er simpelweg niet meer tussen.”
Anders aanvliegen
Dura Vermeer vervangt in opdracht van ProRail de vijf spoorbruggen aan de oostzijde van Amsterdam Centraal, die het einde van hun levensduur hebben bereikt. Vanaf 2024 wordt steeds één brug vernieuwd. Dat klinkt overzichtelijk, maar in werkelijkheid raakt dit project ook aan andere werkzaamheden rond het station, benadrukt Esther.
“Dat vraagt om veel coördinatie en afstemming. Wat komen andere partijen bijvoorbeeld tegen en wat betekent dat voor ons project? Die afhankelijkheden maken het ongelooflijk complex. Iedereen moet regelmatig het werk of een onderdeel daarvan anders aanvliegen om toch de mijlpalen te halen. Het is superleuk om daar deel van uit te maken. Samen creëren we hier iets heel moois.”