Interview : Elke treinvrije periode is uniek

De afgelopen vier weken was coördinerend bouwmanager Ronald Hazeu bijna dagelijks aan het werk. Samen met collega-bouwmanagers, aannemers en andere betrokkenen zorgde hij dat alle werkzaamheden op Amsterdam Centraal op tijd klaar waren voor Koningsdag. “Nu is het belangrijk om te leren wat we de volgende keer anders kunnen doen.”  

 

“De buitendienststelling begon best heftig”, vertelt Ronald. “Allereerst liep het aansluiten van de sporen 14 en 15 niet helemaal goed. De voorbereidende werkzaamheden vielen tegen. Ook had de aannemer, door het Suikerfeest, op het laatste moment minder mensen ter beschikking. Uiteindelijk zijn die sporen drie dagen later in dienst gegaan. Dat was wel gelijk een klein dompertje.”  

Domino-effect

Ronald legt uit dat er drie verschillende aannemers aan het werk waren: een stations-, spoor- en bruggenaannemer. “En hun werk was enorm met elkaar verweven, wat het best lastig maakte. Zo moest de spooraannemer werk voorbereiden voor de twee andere aannemers. Helaas was niet alles op tijd klaar en dat heeft een domino-effect.”

Hij vertelt dat de emoties daarbij soms hoog opliepen. “Dat begrijp ik, maar je koopt er op dat moment niets voor. We moeten door. Ik moet er dan onder andere voor zorgen dat alle partijen constructief blijven meewerken en -denken.” Het zijn soms ook zaken waar niemand invloed op heeft.

Defensie eiste de gereserveerde wagons last-minute op.

Ronald Hazeu coördinerend bouwmanager bij ProRail

Nieuwe landhoofden

De eerste van een lange reeks grote buitendienststellingen zit erop. “Qua buitendienststellingen wordt het wel echt wat rustiger”, geeft Ronald aan. De volgende, kleinere buitendienststelling, is op 24 en 25 mei. “Hoewel we net spoor 14 en 15 in dienst hebben gegeven, nemen we dan spoor 14b weer buiten dienst. Dat perron valt anders op een gegeven moment in dat grote gat voor de oosttunnel en fietsenstalling. We hadden gehoopt het in dienst te kunnen houden, maar dat kon technisch echt niet.”

Tegelijkertijd bouwt de andere aannemer de nieuwe landhoofden voor de tweede stalen brug. In het weekend van 24 en 25 mei sloopt hij eerste de oude brug nog deels. “De palen voor de landhoofden staan er; nu moet er eerst een heel groot blok beton op die palen komen.”

Langer dan gepland

Daarna bouwt de aannemer een vergelijkbare stalen brug zoals we net hebben opgeleverd. We gaan dus weer echt de bouwfase in van de spoorbak en de brug. In het voorjaar van 2027 hebben we zo’n vergelijkbare grote buitendienststelling.” Dat is iets later dan de oorspronkelijk geplande anderhalf jaar.

“Dat komt omdat we ook nog een stukje renovatie van spoor 13 over het IJ-viaduct meenemen”, legt Ronald uit. “Daarbij kunnen sommige werkzaamheden om veiligheidsredenen niet tegelijk plaatsvinden, maar moeten na elkaar. Denk aan de aan- en afvoer van het zand van de spoorbak, wat niet samen kan met het werk aan het IJ-viaduct. Daarom duurt deze fase langer dan we oorspronkelijk hadden gepland.”  

We hebben dit ‘trucje’ nu voor de eerste keer gedaan.

Ronald Hazeu coördinerend bouwmanager bij ProRail

Grote samenhang

“Om vooruit te kijken, moet je af en toe even terugkijken”, gaat hij verder. “We hebben dit ‘trucje’ nu voor de eerste keer gedaan. En daar hebben we een hoop van geleerd, wat we een volgende keer willen toepassen. Er was bijvoorbeeld een grote samenhang tussen het werk van de verschillende aannemers. Misschien moeten we dat de volgende keer meer uit elkaar trekken. Daar denken we nu over na.”

Terugkijkend is Ronald vooral trots op het hele team: van aannemers, ProRail, vervoerders en andere betrokkenen. “Elke buitendienstelling is uniek, en niet alles is goed gegaan. Maar uiteindelijk is het werk gedaan en rijden alle treinen sinds donderdagochtend 24 april weer.”  

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers