
: Veelgestelde vragen
MIRT OV-knoop Eindhoven
-
Waarom is MIRT-proces OV-knoop Eindhoven in gang gezet?
Eindhoven groeit hard. Er komen steeds meer mensen naar Eindhoven om te wonen en te werken. Om deze groei aan te kunnen, is er ruimte nodig voor bussen, treinen en fietsen op en rondom Eindhoven Centraal. Met het MIRT-proces verkennen alle betrokken partijen wat er nodig is om Eindhoven regionaal, nationaal én internationaal goed bereikbaar te houden met duurzaam vervoer.
-
Wie zijn de initiatiefnemers van OV-knoop Eindhoven?
Dit zijn het Ministerie van infrastructuur en waterstaat, het Ministerie van buitenlandse zaken en Koninklijke relaties, provincie Noord-Brabant, gemeente Eindhoven, ProRail en de NS.
-
Wat is het MIRT-proces?
MIRT staat voor: Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport.
Het proces bestaat uit vier fases. Lees er hier meer over. -
Wat is er onderzocht in de verkenningsfase?
Tijdens de verkenning bekijken we eerst een lange lijst met oplossingen. We gebruiken drie stappen om een goede oplossing te vinden. In een verkenning noemen we dat zeefmomenten:
- Zeef 0: We halen oplossingen uit de lange lijst die niet aan de randvoorwaarden voldoen.
- Zeef 1: We bekijken welke oplossingen kansrijk zijn.
- Zeef 2: We onderzoeken de impact van de oplossingen op doelen, haalbaarheid en externe effecten.
Zo komen we tot één voorkeursoplossing. Deze oplossing lijkt op een schetsontwerp waarin we weten welke functie waar komt en hoe. In de volgende fase werken we dit ontwerp verder uit. Dit gebeurt in de planning- en studiefase.
Het Voorkeursalternatief (VKA)
-
Wat is een voorkeursalternatief?
Dit is het plan wat door bestuurders is gekozen uit meerdere mogelijkheden. Het is de oplossing die het meest haalbaar, betaalbaar én goed voor de omgeving is. Deze oplossing wordt binnen het MIRT-proces verder onderzocht en voorbereid op uitvoering. Lees hier meer.
-
Kan ik nog bezwaar maken op het voorkeursalternatief?
Tijdens deze fase is het niet mogelijk om bezwaar te maken. Dit kan wel zodra er sprake is van een concreet plan met een juridische procedure. In die fase kun je dan jouw zienswijze indienen. Dit zal pas na 2025 zijn in de volgende MIRT-fase: de plan- en studiefase. Lees hier meer over de fases.
Meedenken
-
Waar kan ik meedenken of informatie krijgen?
Daarvoor kun het formulier op deze pagina invullen.
-
Hoe zag de participatie er tijdens de voorbereidingsfase uit?
Er vonden meerdere participatie momenten plaats. De inbreng van de deelnemers uit verschillende doelgroepen is meegenomen richting de bestuurders bij het vaststellen van de Notitie Kansrijke Oplossingen.
Van alle participatie momenten zijn verslagen gemaakt. Deze kun je vinden en inzien onder alle documenten. -
Hoe kon je meedenken tijdens de verkenningsfase?
Vóór de zomer 2025 deelden we de conceptresultaten van studies kansrijke oplossingen, voor de onderdelen rondom Eindhoven Centraal met doelgroepen. We deden dit tijdens diverse participatiemomenten live en online. Er werd onder meer aan bezoekers gevraagd welke oplossing hun voorkeur heeft en waarom. De verslagen van de participatiemomenten kun je inzien bij de documenten op deze website.
-
Waar kan ik nog over meedenken?
In de plan- en studiefase vanaf 2026 blijven we in gesprek met bewoners, reizigers, ondernemers, belangenorganisaties en betrokkenen. Het doel hiervan is input op te halen voor het ontwerp en de uiteindelijke projectbeslissing.
Gebied A: Rondom Eindhoven Centraal
-
Wanneer weten jullie hoe de OV-knoop eruit gaat zien?
Tijdens de verkenningsfase wordt vooral bepaald welke functie waar en hoe moet komen. Wanneer de beslissing is genomen op een voorkeursalternatief, zal ook duidelijk worden waar we mee verder gaan. Tijdens de plan-en studiefase wordt alles vervolgens tot in detail uitgewerkt. Een exacte tijdsplanning voor wanneer deze gedetailleerde uitwerking gereed is, is er op dit moment nog niet.
-
Hoe stemmen jullie alle plannen goed op elkaar af?
Het busstation, de fietsenstalling, stationshale en spoorse onderdelen zijn in totaal twee projecten. Hierin zitten overlappende uitgangspunten en raakvlakken tussen de perrons, reizigerstunnel, incheck poortjes, de stationshalte, winkels en eigendommen van derden. De twee projectorganisaties stemmen dit alles regemaltig met elkaar af. Zo werken we aan één optimale OV-knoop.
-
Waarom is er voor een ondergronds busstation gekozen?
In de verkenningsfase van het MIRT-proces, is gekeken naar verschillende oplossingen. Voor alle mogelijke oplossingen is gekeken naar hoe ze het beste bijdragen aan de doelen van de verkenning en de haalbaarheid van de oplossing. De overgebleven oplossingen scoren daar het beste op. In elk van deze overgebleven oplossingen ligt het busstation ondergronds. Hierdoor ontstaat er ruimte voor een stationsplein en gebouwen aan de noordzijde van het station.
-
Wat is de kansrijke oplossing voor de twee extra perrons?
De kansrijke oplossing zorgt ervoor dat Eindhoven Centraal in de toekomst met twee zijperrons kan worden uitgebreid. Een zijperron is een perron dat aan een zijde van het spoor ligt. Eerst wordt het emplacement (de wisselstraat ten westen van het station) aangepast. Daarna kunnen een zijperron aan de noordzijde en een zijperron aan de zuidzijde worden gerealiseerd.
-
Waarom is een oplossing met een eilandperron niet kansrijk?
Een eilandperron is een perron dat tussen twee sporen in ligt. Zo'n oplossing voldoet niet aan de gestelde eisen en is erg kostbaar. Om dit te realiseren is een ingrijpende verbouwing nodig. Eerst moet een groot deel van het emplacement verplaatst worden naar een andere locatie in de regio. Dat is ruimtelijk ingewikkeld, onzeker en heeft een zeer lange doorlooptijd van mogelijk meer dan tien jaar. Vervolgens moeten in één keer de nieuwe wisselstraat én eilandperron worden gerealiseerd. Dat zou veel hinder voor het treinverkeer opleveren.
-
Wat merkt de directe omgeving van station Eindhoven Centraal van de kansrijke oplossing voor spoor en station?
Op dit moment is nog niet precies duidelijk wat de omgeving gaat merken. In de vorige fase van het onderzoek (de analysefase) waren de verschillen tussen de oplossingen klein. De effecten op de omgeving waren toen niet doorslaggevend bij het kiezen van de kansrijke oplossing.
In de volgende fase (de beoordelingsfase) wordt dit verder uitgezocht. Er wordt dan gerekend aan de gevolgen voor de omgeving, bijvoorbeeld door aanpassingen aan de wissels en de zijperrons. Als daar meer over bekend is, delen we dat natuurlijk.
Gebied B: Vrije kruising ten oosten van Eindhoven Centraal
-
Waarom is besloten om niet verder te gaan met de verkenningsfase voor de vrije kruising?
Bij grote en ingewikkelde projecten, zoals de vrije spoorkruising, moeten we zorgvuldig te werk gaan. We volgen daarbij de regels van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Volgens die regels moeten we eerst goed onderzoeken wat mogelijk is en hierover in gesprek gaan met de omgeving. Dat doen we alleen voor oplossingen waarvoor geld beschikbaar is. Voor de vrije spoorkruising is dat op dit moment niet het geval.
Wel is al onderzocht of de plannen rond het station de mogelijke oplossingen voor de vrije spoorkruising in de weg zitten. Dat is niet zo. Als we in de toekomst verder gaan met het onderzoek, weten we dus dat kansrijke oplossingen nog steeds mogelijk zijn. -
Wie heeft besloten om voorlopig te stoppen met het onderzoek naar de vrije spoorkruising?
De Bestuurlijke Kerngroep Internationale Knoop XL heeft dit besluit genomen. In deze groep zitten bestuurders van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, de provincie Noord-Brabant, de gemeente Eindhoven, ProRail en NS.
Zij hebben samen gekeken naar mogelijke oplossingen voor de vrije kruising. Maar verder onderzoek is alleen mogelijk als er zicht is op geld om de kruising te kunnen bouwen. Dat is nu niet het geval. Daarom gaat het onderzoek voorlopig niet verder. -
Wanneer wordt de verkenning voor de vrije kruising ten oosten van Eindhoven Centraal weer opgepakt?
Op dit moment is er geen geld beschikbaar voor de aanleg van een vrije kruising. Zolang dat zo is, kunnen we het onderzoek niet voortzetten. Als er in de toekomst wél geld beschikbaar komt, pakken we de verkenning weer op.
-
Welke oplossingen zijn kansrijk voor de vrije spoorkruising ten oosten van Eindhoven Centraal?
Er zijn drie kansrijke oplossingen gekozen:
- Een fly-over richting Helmond
- Een dive-under op het oostelijk emplacement
- Een dive-under bij Tongelre
Deze oplossingen zijn technisch mogelijk en houden rekening met de omgeving.
-
Wat gebeurt er met de plannen voor de vrije spoorkruising ten oosten van Eindhoven Centraal?
Er zijn drie kansrijke oplossingen gekozen. Maar op dit moment gaat het onderzoek niet verder naar één voorkeursoplossing. Dat komt doordat er nog geen geld is om de vrije kruising aan te leggen. Zodra er wél geld beschikbaar is, gaan we verder met de verkenning en betrekken we opnieuw de omgeving. Dan starten we ook met de wettelijke procedures die nodig zijn. Tot die tijd bewaren we alle informatie en ideeën die al zijn opgehaald, zodat we daar later op kunnen voortbouwen.
-
Waarom is er wel geld voor sommige onderdelen van de OV-knoop maar niet voor de vrije kruising?
Toen het onderzoek begon in 2022, was er alleen geld beschikbaar voor het gebied direct rond station Eindhoven Centraal. Dat zijn de meest dringende onderdelen, zoals:
- Het nieuwe busstation
- De fietsenstalling
- De uitbreiding van het spoor aan de westkant
Voor de vrije kruising bij Tongelre is nog geen geld. Wel is onderzocht of de plannen rond het station de kansrijke oplossingen voor de vrije kruising in de weg zitten. Dat is niet zo. Als de verkenning verdergaat, weten we dus dat die oplossingen nog steeds mogelijk zijn.
-
Waren de participatiebijeenkomsten over de vrije kruising ten oosten van Eindhoven Centraal nuttig?
De participatiebijeenkomsten waren waardevol. Omwonenden en andere betrokkenen deelden wat zij belangrijk vinden. Die inbreng is meegenomen in het onderzoek en in de keuze voor de drie kansrijke oplossingen. De oplossingen verschillen in hoe groot de invloed is op de omgeving, het verkeer en het spoor. Als het onderzoek verdergaat, kijken we opnieuw naar deze oplossingen. De ideeën van bewoners en organisaties bewaren we goed, zodat we ze later weer kunnen gebruiken.
-
Kan ik nog wel op de hoogte gehouden worden bij dit project?
Als de verkenning naar de vrije kruising in de toekomst weer wordt opgepakt, is er de mogelijkheid om weer mee te denken met de plannen. Ook met de stappen die daarna volgen betrekken we de omgeving actief. Wil je hierover op de hoogte gehouden worden, dan kun je je via het formulier aanmelden.
Gebied C: Keervoorziening
-
Wat is een keervoorziening?
Een keervoorziening is een plek waar een trein kan stoppen en daarna in de andere richting verder kan rijden. De machinist stopt de trein op een speciaal spoor, stapt uit en loopt naar de andere kant van de trein. Daar start hij de trein opnieuw, maar dan in de tegenovergestelde richting.
-
Waarom is een keervoorziening nodig?
Tussen Eindhoven en Helmond/Deurne rijden al veel treinen. In de toekomst wil de regio graag extra regionale treinen laten rijden op dit traject. Er is niet genoeg ruimte op het spoor om die treinen door te laten rijden tot Venlo. Daarom moeten ze kunnen keren in de buurt van Helmond of Deurne. Daar is de keervoorziening voor nodig.
-
Welke plekken zijn onderzocht voor een keervoorziening in Helmond en Deurne?
Er zijn in de analysefase drie plekken bekeken:
- Bij station Helmond
- Ten oosten van station Helmond Brouwhuis
- Ten oosten van station Deurne
-
Wat is de gekozen oplossing voor de keervoorziening en waarom?
Er is gekozen voor de plek ten oosten van station Helmon Brouwhuis. Deze is gekozen omdat:
- er meer ruimte is buiten de stad
- dit goedkoper is dan op andere plekken
- hier in de toekomst meer treinen kunnen rijden: vier keer per uur op alle stations in Helmond en zes keer per uur op station Helmond
-
Wanneer kan ik meedenken over de keervoorziening?
De gemeentes Helmond en Deurne hebben al meegedacht namens inwoners, bedrijven en organisaties. Nu is gekozen voor een keervoorziening bij Helmond Brouwhuis. Op dit moment wordt deze oplossing niet verder uitgewerkt. Eerst is er een vrije kruising bij Eindhoven nodig en daar is nu geen geld voor. Als dat verandert, gaat het onderzoek verder. Dan komen er ook nieuwe momenten om mee te denken.
-
Waarom komt de keervoorziening niet in Deurne?
In Deurne stoppen nu al vier treinen per uur per richting. Extra treinen hebben hier minder voordeel dan bij de kleinere stations in Helmond, waar nu twee treinen per uur stoppen. Daarnaast is er in Deurne te weinig ruimte. Het spoor zou moeten worden verplaatst en er is een onderdoorgang nodig. Dat maakt het duur en ingewikkeld.
-
Waarom wordt de oplossing voor de keervoorziening nu niet verder uitgewerkt?
De keervoorziening is alleen nuttig als er een vrije kruising is bij Eindhoven Centraal. Voor de aanleg van die kruising is nu nog geen geld. Als dat verandert, pakken we het onderzoek weer op. Dan wordt ook gekeken wanneer en hoe we verdergaan met de keervoorziening.