Direct naar de inhoud.
Aan de oostzijde van Amsterdam Centraal werken we aan de toekomst van het spoor: de vijf spoorbruggen bij de Oostertoegang worden vervangen na ruim een eeuw dienst. Tegelijk is er oog voor het verleden. Onlangs werd een plaquette van een van de bruggen, e...
Na twee jaar bouwen opende op 2 juni de vernieuwde entree van de westelijke reizigerstunnel van station Amsterdam Centraal. Lichter, ruimer én overzichtelijker. Achter de vernieuwing zit een duidelijke visie: de reiziger staat centraal, en makkelijker rei...
Sommige mensen reizen per spoor of werken eraan. En er zijn mensen die wonen aan het spoor. Net als Ap en Irma. Op letterlijk een paar meter afstand rijden de treinen af en aan langs hun balkon aan de De Ruyterkade. Zij ervaren alle werkzaamheden dus van ...
Alle brugdelen van de eerste spoorbrug over de Oostertoegang liggen op hun plek. En dus kan het terugbouwen van het spoor op de brug en in de spoorbak beginnen. In de vroege ochtend van 24 februari startte Dura Vermeer Rail Infra daarmee. Projectcoördinat...
De westelijke reizigerstunnel wordt momenteel opgeknapt door aannemer BAM. Als eerste gaan zij alle kabels- en leidingen verleggen. Vanaf december 2023 zijn zij gestart met de sloopwerkzaamheden.
Al vijftien jaar is Harold de Pater bij ProRail werkzaam als Rail Systems Engineer en technisch projectleider. Voor PHS Amsterdam Centraal focust hij zich vooral op de technische kant. We maken in vier vragen kennis met hem.
Op de Dijksgracht bouwen we een vrije kruising. Via een dive-under kunnen treinen straks soepel onder en over elkaar heenrijden, zonder te wachten. Het eerste deel van de betonnen constructie is klaar. Om het laatste gedeelte te kunnen realiseren, moeten ...