PHS Den Bosch - Vught : Veelgestelde vragen
Tijdelijk station
-
Waarom is er een tijdelijk station gebouwd?
Het tijdelijk station is gebouwd zodat de treinen blijven rijden tijdens de bouw van de verdiepte ligging. Vanaf 20 oktober 2025 is het tijdelijke station in gebruik.
-
Waar komt het tijdelijk station en voor hoe lang blijft het staan?
Het tijdelijk station komt bij Bestevaer en zal in gebruik zijn t/m eind 2029.
-
Wat gebeurt er na 5 jaar met het tijdelijk station?
Nadat de verdiepte ligging is gebouwd rijden de treinen weer via het huidige station met het bekende stationsgebouw. Het tijdelijke station is dan niet meer nodig en zal worden gesloopt en de locatie zal in ere worden hersteld.
-
Hoe kom ik bij het station?
Bekijk hier de routekaart.
Ballastdepots in Vught
-
Wat is een ballastdepot en waar dient die voor?
Een ballastdepot is een locatie waar ballast tijdelijk worden opgeslagen, zodat deze vanuit een centraal punt naar het werkgebied gebracht kunnen worden. Deze spoorstenen worden vanaf de opslagplaats, het depot, op hun plek gebracht. Dit gebeurt per trein en per vrachtwagen.
-
Hoe vindt de verwerking van ballast plaats?
De ballast wordt met treinwagons of met een vrachtwagens aangevoerd naar de ballastdepots. Het zeven van de ballast gebeurt met een zeefmachine. De ballast wordt nat aangevoerd en nat gehouden bij de verwerking, om stofvorming zoveel mogelijk te voorkomen.
-
Wat zijn risico’s van werken met ballast?
Bij het werken met ballast kan er stof ontstaan. En omdat sommige spoorstenen kwarts bevatten, kan dat ook kwartsstof zijn. Uit onderzoek van ProRail blijkt dat er bij langdurige en beroepsmatige blootstelling aan kwartsstof gezondheidsrisico’s zijn voor spoorwerkers. Voor omwonenden zijn er geen gezondheidsrisico's.
-
Wat doen ProRail en aannemers om de gezondheidsrisico’s bij werken met ballast tegen te gaan?
Om te voorkomen dat stof ontstaat wordt de ballast nat aangevoerd en nat gehouden tijdens het verwerken. De spoorwerkers dragen mondkapjes.
Aangevraagde vergunningen voor bomenkap
-
Waarom moeten er bomen worden gekapt?
Om het tijdelijk spoor, de verdiepte ligging en de geluidsschermen te kunnen plaatsen, zullen we de bomen moeten kappen.
-
Waar moet er gekapt worden?
Er moeten bomen en struiken gekapt worden aan de oostzijde van het spoor. Dit is nodig voor de verdiepte ligging. Er zal onder andere gekapt gaan worden langs het spoor aan de Laagstraat/Repelweg, Repelweg/Akkerstraat, Rembrandtlaan/Loonsebaan, Loonsebaan/Reutseplas, Akkerstraat, Helvoirtseweg/N65 en Akkerstraat/st. Elisabethstraat.
-
Worden de gekapte bomen gecompenseerd?
Binnen het Tracébesluit voor PHS Den Bosch - Vught is vastgelegd dat er compensatie (herplant) dient plaats te vinden voor de gekapte bomen binnen het plangebied. Hier is een termijn voor opgenomen van 10 jaar na de kapwerkzaamheden.
De aanplant gebeurt vooral op de plekken waar het tijdelijke spoor komt te liggen. Hierdoor kan er pas met de aanplant gestart worden nadat het tijdelijke spoor verwijderd is. Dit zal rond 2029/2030 zijn.
-
Hebben bewoners van Vught inspraak op de herplant?
In de samenwerkingsovereenkomst tussen ProRail en de gemeente Vught is vastgelegd dat de gemeente Vught het inrichtingsplan opstelt voor het project. De kosten hiervan zijn voor project PHS Den Bosch – Vught. Het inrichtingsplan wordt in participatie met omwonenden en belangengroepen in Vught uitgewerkt.
In dit plan wordt de herinrichting van de openbare ruimte uitgewerkt in samenhang met de compensatie van bomen en beplanting. De nota Groen van 2015, Groen Verbindt, geeft richting aan de wijze waarop de groencompensatie door de gemeente wordt uitgewerkt.
Afsluiting spoorwegovergang Loonsebaan
-
Vanaf wanneer wordt de overweg aan de Loonsebaan afgesloten?
De overweg is per 20 oktober 2025 alleen open voor fietsers en voetgangers. Voor autos blijft deze overweg afgesloten. Dit zal ook zo zijn in de definitieve situatie met de verdiepte ligging. Dan wordt de Loonsebaan een onderdoorgang voor fietsers en voetgangers.
Bouwkundige opnames vanwege bouwwerkzaamheden
-
Wat is de situatie?
De komende jaren vinden er diverse bouwwerkzaamheden plaats aan het spoor in Vught. Omdat deze werkzaamheden dicht bij de bebouwing plaatsvinden, laten we de komende jaren bouwkundige opnames uitvoeren van een aantal woningen en bedrijfspanden.
-
Waarom worden er bouwkundige opnames uitgevoerd?
Uitgangspunt is dat er tijdens de aanleg, maar ook na realisatie van de bouw, geen schade ontstaat aan gebouwen door treintrillingen of bouwwerkzaamheden. Hoewel de kans klein is, kan er onverwachts toch iets gebeuren. Om te voorkomen dat er onduidelijkheid ontstaat over oude (bestaande) schades en nieuw ontstane schade, wordt de huidige staat van een woning vastgelegd in de bouwkundige opname.
-
Wie voert de bouwkundige opnames uit?
ProRail laat een gespecialiseerd bureau de bouwkundige opnames uitvoeren. Dit bureau heet Socotec b.v. Zij maken afspraken met bewoners, voeren de opnames uit en stellen de rapporten op.
-
Waar worden de bouwkundige opnames uitgevoerd?
De bouwkundige opnames worden op diverse plekken langs of in de nabijheid van het spoor uitgevoerd. Dit heeft te maken met de diversiteit aan werkzaamheden en de verschillende aannemers die hierbij betrokken zijn.
We checken de adressen waar risico is op schade door toename van het trillingsniveau. Dit doen we aan de hand van de volgende kaders:
- Tracébesluit PHS Meteren-Boxtel (bijlage F bij Besluit PHS Meteren-Boxtel).
- De risico-omtrek van eerstelijns bebouwing.
- Toezeggingen die ProRail heeft gedaan bij niet-afgeschermde bebouwing langs het spoor.
- De relatie met andere projecten, zoals het verleggen van kabels en leidingen.
ProRail vraagt daarnaast aan de aannemers om de risico-omtrek van de eerstelijns bebouwing door te geven in relatie tot hun werkzaamheden. Als uit deze omtrek blijkt dat er woningen zijn die ook in het adressenbestand moeten worden opgenomen, dan voert Socotec ook hier de bouwkundige opnames uit.
-
Is een bouwkundige opname eenmalig?
Een bouwkundige opname kan vaker nodig zijn. Het project bestaat uit verschillende bouwfases en werkzaamheden, waardoor er meerdere keren bouwkundige opnames uitgevoerd kunnen worden. Dit kan op dezelfde plek zijn, of op een andere plek, afhankelijk van de locatie en het type werk. Mocht een woning alsnog binnen een omtrek vallen waar er risico op schade is door trillingen, dan krijgt men daar te zijner tijd bericht over van ProRail.
-
Hoe worden bouwkundige opnames uitgevoerd?
Een bouwkundige opname is hetzelfde als een nulopname. Met een bouwkundige opname worden er vóór de start van de werkzaamheden, de binnen- en buitenzijde van een woning schriftelijk en met foto’s vastgelegd. Dit is om de huidige staat van een woning vast te stellen.
Eigenaren die in aanmerking komen voor een bouwkundige opname, ontvangen van Socotec een brief met meer informatie en het verzoek om een afspraak in te plannen. Als het niet lukt om een afspraak te maken, bijvoorbeeld omdat er geen reactie komt op de brief, dan worden er alleen van de buitenkant opnames van een woning of pand gemaakt - mits deze goed zichtbaar is vanaf openbaar terrein.
-
Zijn er kosten verbonden aan een bouwkundige opname?
De kosten voor een bouwkundige opname zijn voor rekening van ProRail. Eigenaren van een woning of bedrijfspand betalen niets.
-
Wanneer is het rapport van een bouwkundige opname beschikbaar?
Binnen twee weken na de laatste opnamedag is het rapport beschikbaar van een woning of bedrijfspand. Pandeigenaren kunnen deze binnen twee weken na de bouwkundige opname opvragen bij Socotec. Ook is het rapport te downloaden. Dit kan met de eerder ontvangen inlogcode die gebruikt is om een afspraak in te plannen. Bewaart u dus goed de brief van Socotec.
-
Waarom doet ProRail dit?
Het uitvoeren van bouwkundige opnames door ProRail is uniek, meestal doet de aannemer dit. Om te voorkomen dat bewoners steeds verschillende partijen over de vloer krijgen wil ProRail dat bouwkundige opnames vanuit één bureau wordt geregeld. ProRail heeft hiervoor één gespecialiseerd bureau aangesteld, Socotec b.v..
-
Wat als er toch schade ontstaat?
Mocht er onverhoeds toch schade ontstaan, tijdens of na de bouw, dan dient u dit bij ProRail kenbaar te maken. We hopen natuurlijk dat dit niet nodig zal zijn. Momenteel zijn we bezig met het opzetten van een centraal meldpunt, zodat schades zorgvuldig en via één loket afgewikkeld kunnen worden (in plaats van verschillende loketten bij verschillende aannemers). Zodra dit meldpunt staat, zullen wij hiervan melding maken in de nieuwsbrief en op deze website.
Parkeren en bereikbaarheid tijdens de bouw
-
Wat is de situatie?
Bij de realisatie van de verdiepte ligging van hets poor, zullen parkeerplaatsen in de buurt niet altijd beschikbaar zijn. Ook zal het verkeer soms worden omgeleid.
-
Waarom zal de bereikbaarheid binnen Vught veranderen?
Het spoor in Vught gaat de komende jaren ingrijpend veranderen. Een aantal overwegen zullen verdwijnen en er komt een fietstunnel bij de Loonsebaan. Er zullen regelmatig omleidingen zijn en het verkeer kan straks niet meer dezelfde route rijden om op bestemming aan te komen.
-
Waar kan er straks geparkeerd worden tijdens de bouw?
Om deze vraag te beantwoorden, kijken we eerst naar de verschillende parkeermogelijkheden in de buurt. Ook kijken we naar wet- en regelgeving, zoals de nieuwe Parkeernota van de gemeente Vught. Daarin stelt de gemeente de kaders vast voor het parkeren in Vught.
Aangezien de nieuwe Parkeernota in ontwikkeling is, kunnen we nog geen duidelijkheid geven. Zodra hier meer over bekend is, zullen wij dit via de nieuwsbrief PHS Den Bosch – Vught laten weten.
Nieuw onderstation bij Rembrandterf
-
Wat is de situatie?
Het huidige onderstation aan de Rembrandtlaan in Vught wordt gesloopt vanwege de aanleg van de verdiepte ligging van het spoor. Het nieuwe onderstation dient beschikbaar te zijn als het tijdelijke spoor in Vught klaar is. Dit staat gepland in het najaar van 2025.
-
Waar komt het nieuwe onderstation?
Het nieuwe onderstation komt in de openbare ruimte tussen de N65 en het Rembrandterf. Een onderstation is een gebouw waarin elektriciteit van het landelijke hoogspanningsnet wordt omgevormd naar een spanning die geschikt is voor treinen.
-
Waarom is het nieuwe onderstation op deze plek gepland?
Van de verschillende locaties die ProRail heeft onderzocht, zijn de ruimtelijke gevolgen bij het Rembrandterf het minst groot. De omvang van het onderstation is ca. 11x15 meter en de maximale hoogte is zes meter.
-
Is de nieuwe locatie bij het Rembrandterf definitief?
Er loopt nog een beroepsprocedure naar aanpassingen van het onderstation. Deze aanpassingen zijn een gevolg van een eerder bezwaar dat was ingediend door een omwonende. Deze bewoner wilde meer onderzoek naar verbetering van het woon- en leefklimaat.
De Raad van State die over de uitspraak gaat, vroeg de staatssecretaris van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat om hier onderzoek naar te doen alvorens tot een definitieve uitspraak te komen. Het onderzoek is vervolgens bij ProRail belegd.
-
Op welke punten is het ontwerp van het nieuwe onderstation aangepast?
ProRail heeft onderzoek gedaan. ProRail heeft o.a. bewonersavonden georganiseerd om mogelijkheden met omwonenden af te stemmen. Resultaat is dat het ontwerp van het onderstation op een aantal punten is aangepast: vermindering van het geluid, grotere afstand tot aan de woonbebouwing en een groene inpassing van de locatie. ProRail heeft dit vastgelegd in het Tracébesluit van 2023.
-
Wat is de status van de beroepsprocedures?
De beroepsprocedure op het Tracébesluit 2020 loopt nog. Op 30 november 2023 heeft hierover een hoorzitting bij de Raad van State plaatsgevonden. De aanpassingen van het onderstation zijn inmiddels opgenomen in het Tracébesluit van 2023. Belanghebbenden hebben hier bezwaar tegen kunnen maken.
De beroepsprocedure liep van 26 september tot en met 7 november 2023. Naar verwachting komt de Raad van State begin 2024 met een uitspraak op beide beroepsprocedures.
-
Wat is er nodig om het onderstation te kunnen realiseren?
Allereerst moet er een omgevingsvergunning worden aangevraagd. Dit heeft te maken met de bouwperiode van het nieuwe onderstation. ProRail zal de aanvraag van de omgevingsvergunning al bij gemeente Vught ingaan dienen, ook al moet de Raad van State nog uitspraak doen over de aanpassingen van het onderstation. De omgevingsvergunning kan worden aangevraagd op basis van het reeds eerder vastgestelde Tracébesluit.
-
Worden de aanpassingen ook daadwerkelijk uitgevoerd?
De aangepaste ruimtelijke en groene inpassing heeft ProRail schriftelijk vastgelegd met de gemeente Vught. Ook is de aanvraag voor de omgevingsvergunning gebaseerd op het ontwerp waarin de aanpassingen van het onderstation zijn verwerkt. Hiermee kunnen de aanpassingen daadwerkelijk worden uitgevoerd.