: Overwegen: monitoring met behulp van datascience

Nederland telt meer dan tweeduizend spoorwegovergangen, maar vanuit welke hoeken en standen kunnen deze bekeken en gemonitord worden? Ten behoeve van de veiligheid en beschikbaarheid worden er in het DataLab meerdere proeven gedaan om met datascience en sensoring dit te verbeteren.

Om gevaarlijke overwegen beter in de gaten te houden, gebruikt de afdeling Incidentenbeschrijding mobiele camera's. Tijdens een proof of concept heeft ProRail onderzocht of deze camera’s slimmer gemaakt kunnen worden om overwegen veiliger te maken. Oscar van Hees (ProRail Datalab) gaat tijdens het webinar dieper in op de use case, ProRails oplossing en de technieken die hiervoor zijn gebruikt. Cees-jan Mas (ProRail Vernieuwing) heeft met Fibre Optic Accoustic Sensing technologie data verzameld van een heel baanvak inclusief een aantal overwegen. De onderzochte use case gaat in op vragen of we met behulp van datascience op deze FOAS data overwegverkeer kunnen detecteren en classifceren. En vanaf welke afstand van de glasvezel kunnen we een voertuig waarnemen? Radek Zachoval (Hexagon) zal tijdens het webinar een demo geven van de toepassingsmogelijkheden van 3D lidar camera’s. Recent is een test gestart bij een overweg in het havengebied van Moerdijk. Paul Kootwijk (ProRail Innovatie) introduceert de sprekers en modereert het webinar.

Bekijk: Overwegen: monitoring met behulp van datascience

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers