Spoorlopen

Spoorwegterrein is verboden terrein. En dat is niet voor niets. 'Spoorlopers' zorgen elke dag weer voor 4,5 uur treinvertraging. Het is bovendien levensgevaarlijk. Daarom neemt ProRail maatregelen om spoorlopen tegen te gaan.

Spoorlopers, wat zijn dat?

Spoorlopers zijn mensen die gevaarlijk dicht in de buurt van het spoor komen. Dat gebeurt vaak onbewust. Het zijn mensen die hardlopen, hun hond uitlaten of fietsen in de natuur en zich daarbij te dicht langs het spoor begeven. Soms zijn het kinderen die aan het spelen zijn, wildplukkers die in de buurt van het spoor bramen zoeken of mensen die een sluiproute nemen. Spoorlopers riskeren een boete die kan oplopen tot 140 euro.

Vertragingen

Spoorlopers zorgen er dagelijks voor dat het treinverkeer vertraging oploopt. Zo’n 35 procent van alle vertragingen op het spoor is het gevolg van onveilig gedrag door fietsers, voetgangers, automobilisten en vandalen.

Machinisten schrikken, remmen en krijgen van de verkeersleiding de opdracht stapvoets verder te rijden om ongevallen te voorkomen. Met als gevolg dat ook alle andere treinen op het traject langzamer moeten rijden. 

Spoorlopen in cijfers

  • Ruim één op de drie treinvertragingen (35 procent) is het gevolg van mensen die te dicht op het spoor lopen.
  • Het aantal treinvertragingen als gevolg van spoorlopers stijgt: van 2905 in 2015 naar 3289 in 2019. Dat is een toename van 13 procent.
  • Een verstoring door een spoorloper levert gemiddeld 32 minuten vertraging op. Dagelijks is dat 4,5 uur!
  • Bij een melding van een spoorloper moeten gemiddeld vijf treinen remmen. Er ontstaat dan een treinfile. Dat gebeurt dagelijks wel zeven keer.
  • En daar zijn ruim 21.000 reizigers de dupe van. Zij missen afspraken of hun aansluiting.
  • Door de treinvertragingen loopt Nederland jaarlijks 140 tot 175 miljoen euro mis.

Maatregelen

ProRail doet er alles aan om spoorlopen tegen te gaan. Wij nemen de volgende maatregelen om spoorlopen te voorkomen:

  • We plaatsen hekken en begroeiing om het spoor minder toegankelijk te maken. Inmiddels staat er ruim 2300 kilometer aan hekwerk langs het spoor.
  • We plaatsen camera’s en extra verlichting op spooremplacementen.
  • We leggen struikelmatten neer. Dit zijn matten met omhoogstekende punten van kunststof, die lopen vrijwel onmogelijk te maken.
  • We plaatsen waarschuwingsborden op perrons en op locaties waar regelmatig spoorlopers worden gesignaleerd.
  • Buitengewoon opsporingsambtenaren surveilleren langs het spoor. Zij zijn bevoegd om mensen aan te houden en te bekeuren.
  • Bepaalde delen van het spoor staan onder 24-uurs cameratoezicht. De camerabeelden volgen we vanuit een speciaal ingerichte meldkamer.

Voorlichting

Met acties en campagnes maken we mensen bewust van de gevolgen en gevaren van spoorlopen. Dat doen we op specifieke locaties, bijvoorbeeld bij het spoor of op stations. Ook geven we voorlichting aan jongeren op scholen.

Data & trends

Wat zijn spoorlopers?

Spoorlopers zijn mensen die, vaak onbewust, gevaarlijk dicht in de buurt van het spoor komen.

Waarom een campagne?

Spoorlopers veroorzaken (onbewust) steeds meer verstoringen op het spoor en hebben daarmee veel impact op de levens van treinreizigers maar ook op niet-treinreizigers.

Staat er een boete op spoorlopen?

Ja, spoorlopers riskeren een boete van € 140,-.

Contact

Heb je een vraag of een opmerking? Neem dan contact op met onze afdeling Publieksvoorlichting. Zij helpen je graag verder.