Op het groene spoor : De voordelen zijn immens

Bedrijf? Swinkels Family Brewers
Produceert? Bieren als Bavaria, Swinckels en Palm
Wie? Fred Hooft, Global Logistics Manager

Waarom intermodaal?

“Als familiebedrijf ziet Swinkels het als hun plicht om ervoor te zorgen dat na onze generatie nog talloze generaties kunnen genieten. Swinkels wil groeien, maar wel duurzaam.”

Jullie waren echte pioniers op intermodaal gebied.

“Ja, dat klopt. We waren een van de eersten die gebruik maakten van intermodaal vervoer naar Spanje bijvoorbeeld.”

Wanneer is Swinkels begonnen met intermodaal vervoer?

“Toen ik in 2008 begon bij wat toen nog Bavaria heette. We deden toen al veel export. Ik werd aangesteld om het transport beter te regelen. Aan intermodaal vervoer zitten heel veel voordelen. De CO2-besparing is er daar een van.”

Als familiebedrijf ziet Swinkels het als hun plicht om ervoor te zorgen dat na onze generatie nog talloze generaties kunnen genieten.

Fred Hooft global logistics manager bij Swinkels

Hoe groot is die CO2-besparing?

“Per jaar vervoeren we intermodaal per spoor en weg zo’n tienduizend containers in Europa. Dat is een reductie van dertig tot veertig procent aan CO2 ten opzichte van alleen per weg. Dat is enorm. Alleen daarom zouden bedrijven zich al moeten verdiepen in de verschillende logistieke opties.”

Dat is inderdaad enorm. Zie je meer voordelen?

“Jazeker. De payload is veel hoger. Per truck is dat tweeëntwintig ton. Per wagon is dat enkele tonnen hoger, afhankelijk van het land. Maar het is ook veel beter te sturen. Bij een vrachtwagen is het lastig om op uren af te spreken. Je weet niet wat voor vertragingen de vrachtwagens ondervinden. Met de trein duurt het iets langer, maar je kunt wel perfect timen. Je weet wanneer een trein bij een terminal aankomt. Die laatste dertig à veertig kilometer is niet zo ingewikkeld om op uren af te spreken.”

“Daardoor hoeft de klant niet de hele dag te wachten op een lading maar weet hij perfect wanneer onze lading aankomt. De transittijd is langer, maar op performancegebied zijn we er flink op vooruit gegaan. Daar komt nog bij dat de beschikbaarheid van vrachtwagenchauffeurs erg achteruit gegaan is. Daar heeft intermodaal vervoer veel minder last van. Eigenlijk zijn er alleen maar voordelen.”

De voordelen op alle vlakken zijn immens. En het klimaat komt daarbij zeker niet op de laatste plaats.

Fred Hooft global logistics manager bij Swinkels

Is er iets wat je graag verbeterd zou zien?

“Dat we ook op plekken waar het nu nog niet kan, intermodaal zouden kunnen bedienen. Ik ben bijvoorbeeld al heel lang op zoek naar een connectie in Noord-Frankrijk. Dat is jammer want we zouden ons intermodale vervoer graag nog meer uitbreiden. Maar het is erg lastig om een partij te vinden die het hele pakket afhandelt.”

Wat bedoel je precies met dat laatste?

“Dat wij altijd met één partij werken voor het voortransport, railtransport en natransport. Dat werkt nu eenmaal het soepelst omdat er nergens miscommunicatie is in het traject. Wanneer je met één partij werkt, is alles beter op elkaar afgestemd en heb je geen discussie. Dat is prettig.”

Heb je tips voor andere ondernemingen?

“Met één partij werken, is mijn eerste tip. Daarnaast zou ik iedereen aanraden om eens te gaan praten en de mogelijkheden te onderzoeken. En niet bang zijn. Want ik begrijp van collega’s bij andere bedrijven dat sommige logistiek managers dat soms zijn. Dat is helemaal niet nodig. Het lijkt ingewikkeld, maar dat is het niet. Goede partijen die alles van A tot Z voor je regelen, zijn er genoeg. De voordelen op alle vlakken zijn immens. En het klimaat komt daarbij zeker niet op de laatste plaats. We zijn het eigenlijk verplicht aan toekomstige generaties.”

Lees de andere verhalen

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers