: Van incasso naar wisselstoring

‘Het kwam mijn neus uit: incassodossier na incassodossier, met soms schrijnende gevallen. Ik wilde een baan met inhoud.’ Negen jaar geleden werkte Eelko de Groot nog als teamleider bij een incassobureau. Totdat de maat vol was en hij zijn jongensdroom achterna joeg: werken voor het spoor. Nu is hij Officier van Dienst Assets bij ProRail en blikt tevreden terug op zijn keuze. ‘Ik sta ’s ochtends natuurlijk op om een leuke dag te hebben.’

Droom van vroeger

‘Als klein jongetje dacht ik al: ik wil bij het spoor werken. Mijn eerste treinrit was met mijn oom tussen Amsterdam-Zuid en Schiphol en ik keek mijn ogen uit. Ik vond het fantastisch om met die grote, denderende trein door de tunnel te gaan. Kortgeleden liep ik samen met een inspecteur en bouwmanager door dezelfde tunnel waar ik als kind voor het eerst doorheen reed. Dat voelt heel bijzonder.’

  • Eelko gaat vaak op pad met een inspecteur
    Eelko gaat vaak op pad met een inspecteur
  • Eelko bij het OCCR
    Eelko bij het OCCR
  • Eelko bij het spoor
    Eelko bij het spoor

Vlak voor de spits

Eelko kijkt misschien niet meer met open mond naar tunnels en treinen, maar is er nog minstens even enthousiast over. ‘Is er een grote wisselstoring? Dan pak ik de telefoon en zorg dat het wordt gerepareerd, zonder dat de reiziger er last van heeft. Althans, dat is de uitdaging. Als het bijna spits is, komt er tijdsdruk bij en dan kan de druk hoog oplopen. Het is de kunst om dan niet in de emotie te schieten en goed te blijven samenwerken met alle betrokken partijen. Als het lukt om de storing voor de spits op te lossen, krijg ik daar energie van.’

Als klein jongetje dacht ik al: ik wil bij het spoor werken.

Eelko de Groot Officier van Dienst Assets bij ProRail

Van kantoor naar spoor

Hoewel Eelko de meeste diensten op het Operationeel Controle Centrum Rail (OCCR) draait, vind je hem ook vaak op het spoor. ‘Op de beeldschermen krijg je niet echt feeling met wat er op het spoor gebeurt. Daarom loop ik graag mee met inspecteurs om een beter beeld te krijgen. Opeens voel je hoe het is om daar met je gereedschapskist door de Schipholtunnel te lopen. Pas dan begrijp je waarom het even duurt tot iemand op locatie is. Je moet het even voelen. Dat praat net even anders met elkaar. Bij het incassobureau deed ik dat ook: ik belde mensen met schulden. Zo weet je waar iemand tegenaan loopt en kun je veel beter praten.’

De kunst van het samenwerken

De mensenkennis die Eelko opdeed als teamleider, komt goed van pas bij het oplossen van stremmingen. ‘We werken in het hier en nu en moeten snel schakelen, maar bij een probleem op het spoor heb je te maken met veel verschillende belangen. Verkeersleiding wil dat de treinen volgens dienstregeling rijden, Incidentenbestrijding wil dat reizigers veilig thuiskomen en wij van Assets willen dat het spoor er snel weer netjes bij ligt. We handelen natuurlijk altijd, maar de vraag is wanneer. Daarvoor moet je goed overleggen, knopen doorhakken en niet vergeten empathisch te zijn. Zo zorgen we samen met de aannemers dat die treinen snel en veilig weer rijden.’

Treinverkeersleider.

Best belangrijk.

Een boom valt dwars door de bovenleiding, een trein raakt defect, er lopen mensen langs het spoor. Als treinverkeersleider los jij het op.

Check of jij het in je hebt