: Van luchtvaart naar ICT voor het spoor

Gedreven door onuitputtelijke nieuwsgierigheid, verwondering en interesse in de wereld van logistiek en techniek, is Boaz IJpelaar nu een van de jongste managers binnen ProRail. Met zijn 29 jaar stuurt hij een team aan van zo’n 25 collega’s aan, dat zich bezighoudt met ICT op en voor het spoor: team Service Delivery van ICT Logistiek. 

Traineeship

Maar 4 jaar geleden had hij nooit gedacht dat hij in deze functie en sector terecht zou komen. Boaz zijn eerste liefde was namelijk de wereld van vliegtuigen en vliegvelden. “Het technische vernuft van vliegtuigen en vliegvelden vind ik magisch”, vertelt hij. Hoe kwam hij dan toch bij het spoor terecht?   

In 2019 start Boaz als ProRail trainee. “Ik ben geen spoorfanaat die serienummers van treinen weet, maar ik werk wel écht bij ProRail voor de treinen”. Ondanks zijn fascinatie en interesse voor techniek, is hij het management traineeship gaan doen. Het traineeship is voor Boaz de springplank geweest voor waar hij nu staat. “Ik heb het traineeship als heel erg prettig ervaren, met veel kansen. Zonder dat had ik nooit zóveel en zó snel kunnen leren om mezelf te ontwikkelen.”

  • Boaz bij zijn eerste liefde: de luchtvaart
    Boaz bij zijn eerste liefde: de luchtvaart
  • Boaz op station Schiphol Airport
    Boaz op station Schiphol Airport
  • Boaz aan het werk voor het spoor
    Boaz aan het werk voor het spoor

De ruggengraat van het spoor 

Als iemand anders hem toentertijd niet op de vacature van zijn huidige functie had gewezen was het misschien wel aan zijn neus voorbij gegaan… “Ik heb geen ICT gestudeerd en had nooit gedacht dat ik uiteindelijk dit zou gaan doen, maar toch solliciteerde ik na het traineeship. Wat ik mooi vind aan vliegvelden; een koffer in een gat gooien en het komt ergens ver weg er weer uit, zie je dat bij ICT eigenlijk ook.

Ik zie ICT als de ruggengraat van treinen en het spoor.

Boaz IJpelaar manager service delivery ICT logistiek bij ProRail

Er gaat zo’n grote en relatief onbekende wereld schuil achter het laten rijden van onze treinen. Applicaties en programma’s die speciaal voor ons systeem in Nederland zijn gemaakt en allemaal draaien om betrouwbaarheid. Dat is soms in strijd met de drang om iets snel te willen ontwikkelen. Want als er iets crasht, dan rijdt er geen trein en dat heeft grote impact op de maatschappij. Ik vind het vet dat we zo dicht op de operatie zitten”. 

Avontuur 

“Het leukste aan mijn vak in de spoorwereld is het avontuur. Zelfs tijdens het thuiswerken, heb ik het gevoel dat ik elke dag een spannende dag heb. Dat is omdat er dingen in mijn team gebeuren, bijvoorbeeld de agile transitie en de technische ontwikkelingen, maar ook om wat er in de operatie gebeurt. ProRail is een van de grootste ICT bedrijven van Nederland en dat is gewoon heel vet!”.

Wil jij net als Boaz ook elke dag vooruit? Bekijk onze vacatures

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers