: Van schip naar spoor

Michiel is nog maar 30 en heeft al een verre reis achter zich. Voordat hij de wereld van het spoor in ging, was hij twee jaar stuurman op een schip en voer de hele wereld over. “Mijn langste reis was van Oost Canada, door het Panamakanaal naar Korea. Toen was ik zes weken onderweg. Nu fiets ik in een paar minuten naar kantoor in Utrecht en werk ik als cost engineer met de techniek van het spoor in plaats van een schip. Soms mis ik de avonturen op zee, maar ik waardeer de stabiliteit die ik nu heb.”

Stuurman

“Het werk als stuurman vraagt veel van je privéleven. Het is dubbel; de vrijheid en het avontuur is fantastisch en ik ben op geweldige plekken geweest, maar de prijs is hoog.” Michiel volgde een studie tot maritiem officier aan Zeevaartschool in Amsterdam en werkte daarna twee jaar als derde stuurman bij Wagenborg. Tijdens zijn stages, werk én in zijn vrije tijd gaat hij de hele wereld over met multi purpose-schepen. “Met zo’n 15 man aan boord, ben je een klein dorp op zee. We brachten onder andere containers, windmolens en granen de wereld over. Na een paar maanden weg, ben je altijd weer een paar maanden thuis. Dan ging ik vaak nog backpacken.”

  • Vier jaar geleden ging Michiel als stuurman de hele wereld over op enorme schepen
    Vier jaar geleden ging Michiel als stuurman de hele wereld over op enorme schepen
  • "Als stuurman heb je wachtdiensten en ben je om beurten verantwoordelijk voor het onderhoud van het schip"
    "Als stuurman heb je wachtdiensten en ben je om beurten verantwoordelijk voor het onderhoud van het schip"
  • "Het werk bracht me op veel mooie plekken, maar het was tijd voor meer rust en stabiliteit"
    "Het werk bracht me op veel mooie plekken, maar het was tijd voor meer rust en stabiliteit"
  • Die rust en stabiliteit heeft hij gevonden in zijn nieuwe functie als cost engineer bij ProRail
    Die rust en stabiliteit heeft hij gevonden in zijn nieuwe functie als cost engineer bij ProRail

Overstap

“Toen ik na twee jaar als stuurman nieuwe cursussen moest gaan volgen, heb ik besloten dat ik iets anders wilde doen. Ik was toe aan meer rust en regelmaat. Techniek is voor mij de gemene deler en met cijfers en wiskunde ben ik altijd al goed geweest. Daarom past het werk van cost engineer goed bij me. Ik werk aan projectbegrotingen, kansen en risico’s. Aan mij de taak om die zo scherp en goed mogelijk te onderzoeken en berekenen, zodat er uiteindelijk buiten, mooi werk geleverd kan worden.”

De zelfstandigheid die ik heb door het werken op zee, komt ook nu heel goed van pas.

Michiel van den Brink cost engineer bij ProRail

Ontwikkeling

“Ik werk nu een paar maanden bij ProRail dus de komende maanden ga ik inzetten om nog meer kennis te vergaren en me te ontwikkelen. Het werken op kantoor bevalt me goed. Weekenden en avonden thuis zijn me veel waard nu. Ik heb leuke collega’s en ProRail is een fijn en steady bedrijf. Daarbij; een storm in Nederland is voor het spoor soms een ramp, maar een storm op zee… ik ben blij dat ik die niet meer meemaak.”

Wil jij ook elke dag vooruit? Bekijk dan onze vacatures

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers