
Vijf vragen aan : Kennisvervoerder
Waar de meeste infravervoerders materieel vervoeren, vervoert Eurailscout kennis hoe de spoorinfra in Nederland en een tal van andere Europese landen erbij ligt. Dankzij de inzichten van Eurailscout weten ProRail en aannemers vroegtijdig waar onderhoud nodig is — en wordt preventief ingrijpen mogelijk.
Kennis vervoeren wat houdt dat in?
Eurailscout verzamelt data over de staat van de spoorinfrastructuur in Nederland en tal van andere Europese landen. Met zelfrijdende meettreinen, getrokken meetplatforms en handmatige inspecties controleren we de kritieke onderdelen van het spoor — zowel op, naast als boven het spoor. Wij inspecteren en analyseren wat voor velen onzichtbaar blijft, en transformeren dat naar slimme, actiegerichte inzichten.
Denk aan metingen van: spoorgeometrie (ligging, stabiliteit en afwijkingen), inwendige en oppervlaktegebreken (met ultrasoon- en eddy-currenttechnologie) en bovenleiding (hoogte, slijtage, ligging en abnormale ophangingen). Uniek is ons geavanceerde wisselinspectieplatform, dat de traditionele loopschouw grotendeels vervangt. Een cruciale stap richting méér veiligheid, betrouwbaarheid én efficiëntie.
Na jaren in het reizigersvervoer te hebben gewerkt, voelt het alsof ik een aanvullende bacheloropleiding heb gevolgd bovenop mijn machinistendiploma.
Wie bij Eurailscout vervoert deze kennis en waarom is dit een uniek rol?
Johan Blesgraaf is machinist op een meettrein bij Eurailscout. Hij vervoert de kennis over de conditie van het spoor. Wat het werk van Johan als machinist bij Eurailscout zo bijzonder maakt, is dat het net even anders is dan het reguliere goederen- of reizigersvervoer. Johan rijdt door heel Nederland en is niet alleen verantwoordelijk voor veilig vervoer van A naar B. Hij werkt intensief samen met meetritleiders tijdens de metingen die Eurailscout uitvoert, waardoor hij een diepgaand inzicht krijgt in de fysieke spoorinfrastructuur.
Dat vindt Johan niet alleen fascinerend, het geeft ook een groot verantwoordelijkheidsgevoel om grote afwijkingen vroegtijdig te signaleren. Die kunnen dan snel worden doorgezet naar de treindienstleider zodat er meteen actie ondernomen kan worden. “Zo werken we samen aan een veiliger en stabieler spoornetwerk,” aldus Johan.
Omdat de metingen vaak op lagere snelheid plaatsvinden, ziet Johan pas echt hoe vol het Nederlandse spoornetwerk is gepland. De meeste metingen worden ’s nachts uitgevoerd om het reguliere treinverkeer niet te hinderen, maar in samenwerking met ProRail zoekt Eurailscout steeds vaker naar mogelijkheden om ook overdag te meten. “Dat voelt soms als een kat-en-muisspel,” vertelt hij.
Wat het werk voor hem extra waardevol maakt, is de betrokkenheid van zijn collega’s: andere machinisten, meetritleiders, vakondersteuners, materieelbeheerders en de medewerkers op kantoor die met de meetdata aan de slag gaan. Iedereen staat klaar om je verder te helpen en hun enthousiasme werkt aanstekelijk. Als je verdieping zoekt, krijg je die ook.

Medewerkers van Eurailscout gaan op het hoofdkantoor aan de slag met de meetdata. Wat voor defecten komen er zoal aan het licht?
De data die door de meetvoertuigen wordt verzamelt komt terecht bij het Data Proces Center. Hier werken data analisten die onder andere gecertificeerd zijn in ultrasone testmethodes, wervelstroom en visuele inspectie volgens EN 9712 en / of ASNT. Tijdens de analyse van meetdata is wel eens door een van de ultrasoon-analisten een afwijking geconstateerd: een dwarsscheur in een Termietlas, gelegen in een wissel. De afwijking werd zichtbaar gemaakt met behulp van ultrasoontechniek, waarbij de -70º en +70º tastkoppen het defect duidelijk in beeld brachten.
Na interne beoordeling door het team van analisten werd vastgesteld dat het defect voldeed aan de criteria voor een TUK1-classificatie, oftewel een spoedpunt. In dat geval wordt de planningsafdeling van Eurailscout direct geïnformeerd, zodat een aanvullende meting binnen 24 uur kan worden ingepland.
De handmeetploeg voert deze meting doorgaans dezelfde nacht uit. Indien het defect ook buiten wordt bevestigd als een USH1 (urgente spoedherstelmaatregel), wordt het betreffende spoorsegment direct vervangen. Wanneer directe vervanging niet mogelijk is, worden tijdelijke maatregelen getroffen, zoals het aanbrengen van een noodplaat en het instellen van een snelheidsbeperking van maximaal 40 km/u. Hiermee wordt de veiligheid van het treinverkeer gewaarborgd totdat definitief herstel kan plaatsvinden.
Deze werkwijze illustreert hoe Eurailscout meetdata effectief inzet om afwijkingen tijdig te signaleren en snel te handelen ten behoeve van een veilig en betrouwbaar spoorwegnet.

Met welke technologieën en tools worden gebreken ontdekt?
Eurailscout staat aan kop als het gaat om innovatieve dataverwerking in de spoorsector. Met een combinatie van geavanceerde meettechnieken en moderne AI-technologieën behoort Eurailscout tot de pioniers die ruwe datastromen omzetten in waardevolle inzichten.
Dankzij deze slimme toepassingen krijgen infrabeheerders en aannemers niet alleen direct zicht op de actuele staat van het spoor, maar ook op wat er in de toekomst te verwachten valt. Geen eindeloze spreadsheets of complexe analyses meer—de juiste informatie is snel, overzichtelijk en actiegericht beschikbaar. Zo maakt Eurailscout van data een bondgenoot in het onderhoud en beheer van het spoor. Efficiënt, betrouwbaar en klaar voor morgen.
Hoe werk Eurailscout samen met ProRail en onderhoudsaannemers om data te koppelen aan de praktijk?
Voor het ontwikkelen van innovatieve, data-gedreven informatieproducten werkt Eurailscout nauw samen met Strukton Rail. Deze samenwerking brengt twee werelden samen: de meet- en analysecapaciteit van Eurailscout en de praktijkgerichte domeinkennis van Strukton. Dankzij die combinatie ontstaan hoogwaardige producten die spoorwegbeheerders en aannemers helpen om hun onderhoudsprocessen slimmer en efficiënter in te richten.
De focus ligt hierbij op het leveren van informatie waarmee direct én preventief onderhoud kan worden uitgevoerd. Denk aan meetdata die inzicht geeft in slijtage, spoorligging en technische staat — vertaald naar concrete acties voor de praktijk.
Continu verbeteren
Tijdens de productontwikkeling blijft Eurailscout voortdurend in dialoog met de werkvloer: van onderhoudsteams tot projectleiders. Zo worden innovaties en verbeteringen getoetst, verfijnd en doorontwikkeld op basis van reële behoeften. Deze feedbackloop maakt dat de informatieproducten niet alleen technisch sterk zijn, maar ook praktisch toepasbaar en afgestemd op de operatie. Het uiteindelijke doel: een veiliger, betrouwbaarder en toekomstbestendig spoor — met data als motor achter slimme besluitvorming.
Infravervoerders
Voor bouw en onderhoud van spoor en stations is veel nodig. Denk bijvoorbeeld aan betonnen perronwanden, bovenleidingmateriaal en grote spoormachines. Via bouwvervoer per spoor komen dit soort onderdelen op de juiste locatie. Deze specifieke vervoerders noemen we infravervoerders.