Waarom wil ProRail van alle overwegen af?

Veelgestelde vraag

Het gedrag van weggebruikers leidt steeds vaker tot een incident op een overweg. Dit wordt bijvoorbeeld veroorzaakt door het negeren van het rode licht of door te slalommen. Dagelijks zijn er zo’n tien incidenten op of rond een overweg waardoor treinen vertraging oplopen.

Hoe dan ook zijn overwegen een risico, simpelweg omdat verkeersstromen van trein- en wegverkeer elkaar daar gelijkvloers kruisen. Het aantal aanrijdingen per jaar schommelt de laatste jaren tussen 24 en 43. Per jaar overlijden gemiddeld tien overweggebruikers als gevolg van een aanrijding op een overweg. Mede door incidenten is een overweg een van de grootste bron van verstoringen van de treindienst. Zeker als je ook meeneemt dat de overweg door ongeveer 60% van spoorlopers gebruikt wordt als toegang tot het spoor. Ook vormen overwegen steeds meer een obstakel om de treinfrequentie en de baanvaksnelheid te verhogen. Het zogenaamde Spoorboekloos rijden is bijna onmogelijk op trajecten waar (veel) overwegen liggen. Overwegen liggen dan zó vaak dicht dat wegverkeer teveel gehinderd wordt.

{

Meer over:

}

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers