Spoorwerkcheck
Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.
Direct naar de inhoud.
Veelgestelde vraag
Het vertrekseinlicht, gebruikt door conducteurs bij de vertrekprocedure van de trein, knippert op stations. Eerst brandde het licht constant. Waarom deze verandering?
Conducteurs hebben gevraagd om een aanpassing van het vertrekseinlicht. Ze kunnen het namelijk niet altijd goed herkennen of zien. Dat komt bijvoorbeeld door andere lampen op perrons of door de achtergrond.
Door het vertrekseinlicht te laten knipperen, is het beter zichtbaar. Bovendien is de conducteur er zeker van dat hij of zij naar het vertrekseinlicht en dus niet naar een ander licht kijkt. In 2016 is een proef gestart met knipperende vertrekseinlichten tussen Zwolle en Groningen. Deze proef is uitgebreid geëvalueerd en zeer positief ervaren door alle betrokken vervoerders. Daarom gaan we in het hele land de vertrekseinen van een knipperlicht voorzien.
Op 13 juni 2022 zijn onze onderhoudsaannemers gestart met de ombouw van de huidige vertrekseinlichten naar knipperende vertrekseinlichten. De oude gloeilampen worden bovendien vervangen door duurzame led-armaturen. Daar zijn ze dit jaar nog mee bezig. Eind van het jaar moeten alle vertrekseinlichten op de stations knipperen.
Het knipperende vertrekseinlicht is inmiddels toegevoegd aan de Spoorwegwet (bijlage 4, artikel 24, nummer 700).
Als je onze website bezoekt dan krijg je daar cookies bij. Geen gevulde koeken of stroopwafels, maar tijdelijke digitale bestandjes. We gebruiken functionele, analytische en marketingcookies. De functionele cookies zijn nodig om deze website goed te laten werken. Die staan dus altijd aan. Voor de analytische cookies en marketingcookies kun je hieronder zelf toestemming geven. Meer informatie over onze cookies vind je in ons cookiebeleid.