Stapt ProRail over op elektrische wisselverwarming?

Veelgestelde vraag

ProRail werkt aan de ombouw van gas naar elektrisch verwarmde wissels. Elektrische wisselverwarming is namelijk veel beter voor het milieu. Hoewel ProRail groen gas gebruikt, ontsnapt bij gasverbranding veel methaan, wat erg schadelijk is voor het milieu. Door (groene) stroom te verbruiken kunnen we veel van die uitstoot voorkomen.

Daarom vervangen wij door het hele land geregeld gasgestookte wisselverwarming voor de elektrische variant. Inmiddels is zestig procent elektrisch verwarmd. Dit doen we wanneer een bepaald stuk spoor toch al aan vervanging toe is, zodat we dit tegelijkertijd meenemen in het project. Voor het aanleggen van elektrisch verwarmde wissels is er een hoger vermogen (kwh) nodig op de plaats waar het moet komen. Wanneer je zou besluiten om dit met spoed uit te voeren, zal er veel geïnvesteerd moet worden. Maar het ministerie bepaalt of die investering ook daadwerkelijk gedaan gaat worden.

Een ander voordeel van elektrische wisselverwarming is dat het vlammetje niet uitgeblazen wordt bij harde wind. Toch is ook elektrische wisselverwarming niet het ei van Columbus. Als het heel hard sneeuwt, is er simpelweg niet voldoende vermogen om alle sneeuw – en ijs dat van treinen valt - weg te branden. Dus onder omstandigheden als die in het weekend van 6 en 7 februari 2020 blijft het werken met veel mensen, handgasbranders, bezems en bladblazers.

 

{

Meer over:

}

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers