Spoorwerkcheck
Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.
Direct naar de inhoud.
Veelgestelde vraag
Hebben ze in Zwitserland, Oostenrijk of Rusland nooit problemen met sneeuw? Jazeker wel. Ook daar leggen ze treindiensten stil wanneer er een sneeuwstorm voorbij raast. En ook daar hebben ze te maken met wisselstoringen. Maar wanneer je in een land -anders dan in Nederland- in ongeveer de helft van het jaar te maken hebt met sneeuwval, dan pas je daar ook je systeem op aan met de bijbehorende investeringen.
Zo zijn de wissels daar allemaal elektrisch verwarmd. In Nederland is dat voor zestig procent elektrisch en de rest wordt voor een groot deel met gas verwarmd. Het risico van gas is dat dit uit kan waaien. Nederland is bezig met het ombouwen van gas naar elektrisch, maar wanneer je dit snel wilt doen moet er veel geïnvesteerd worden. Daarnaast liggen er in Nederland veel meer wissels dan in de grote sneeuwlanden. Juist de wissels zijn gevoelig.
Ook wordt bijvoorbeeld in Zwitserland de onderkant van treinen verwarmd, zodat ijs daar nauwelijks kans maakt en bij het rijden niet kan loslaten en alsnog tussen de wissels belandt waardoor een wisselstoring ontstaat.
Om het gehele spoorsysteem robuuster te maken voor een aantal dagen forse sneeuw in ons land is een investering van miljarden aan belastinggeld. Zelfs daarmee is het niet 100% te voorkomen dat er verstoringen plaatsvinden bij zwaar winters weer.
Als je onze website bezoekt dan krijg je daar cookies bij. Geen gevulde koeken of stroopwafels, maar tijdelijke digitale bestandjes. We gebruiken functionele, analytische en marketingcookies. De functionele cookies zijn nodig om deze website goed te laten werken. Die staan dus altijd aan. Voor de analytische cookies en marketingcookies kun je hieronder zelf toestemming geven. Meer informatie over onze cookies vind je in ons cookiebeleid.