Waarom rijden de treinen in andere landen wel als het sneeuwt

Veelgestelde vraag

Hebben ze in Zwitserland, Oostenrijk of Rusland nooit problemen met sneeuw? Jazeker wel. Ook daar leggen ze treindiensten stil wanneer er een sneeuwstorm voorbij raast. En ook daar hebben ze te maken met wisselstoringen. Maar wanneer je in een land -anders dan in Nederland- in ongeveer de helft van het jaar te maken hebt met sneeuwval, dan pas je daar ook je systeem op aan met de bijbehorende investeringen.

Zo zijn de wissels daar allemaal elektrisch verwarmd. In Nederland is dat voor zestig procent elektrisch en de rest wordt voor een groot deel met gas verwarmd. Het risico van gas is dat dit uit kan waaien. Nederland is bezig met het ombouwen van gas naar elektrisch, maar wanneer je dit snel wilt doen moet er veel geïnvesteerd worden. Daarnaast liggen er in Nederland veel meer wissels dan in de grote sneeuwlanden. Juist de wissels zijn gevoelig.

Ook wordt bijvoorbeeld in Zwitserland de onderkant van treinen verwarmd, zodat ijs daar nauwelijks kans maakt en bij het rijden niet kan loslaten en alsnog tussen de wissels belandt waardoor een wisselstoring ontstaat. 
Om het gehele spoorsysteem robuuster te maken voor een aantal dagen forse sneeuw in ons land is een investering van miljarden aan belastinggeld. Zelfs daarmee is het niet 100% te voorkomen dat er verstoringen plaatsvinden bij zwaar winters weer.  

Meer over:

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers