: Snellere treinverbinding Amsterdam-Berlijn

ProRail werkt sinds 2021 samen met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, NS en Duitse partners aan het versnellen van de treinverbinding tussen Amsterdam en Berlijn. Door vanaf december 2023 de reistijd met een half uur te versnellen, dragen we op korte termijn bij aan de ambitie om internationaal personenvervoer per spoor te verbeteren. Een studie naar structurele maatregelen voor versnelling loopt.

Locatie
Amsterdam-Berlijn
Startdatum
2021

Sneller in Berlijn

De trein is een milieuvriendelijke, comfortabele en veilige manier om te reizen. We willen de internationale treinverbinding met Berlijn verbeteren door de reistijd te verkorten. Dit gaat in fases.
Sinds 2021 rijdt de Intercity Berlijn enkele keren per week tien minuten sneller tussen Amsterdam en Berlijn. Vaker is niet mogelijk, omdat dit niet past in de dienstregeling.

Om met meer treinen sneller te kunnen rijden, zijn aanpassingen nodig aan het spoor en de dienstregeling. Dit gaan we in 2023 doen. Vanaf de nieuwe dienstregeling 2024, die ingaat op 10 december 2023, duurt de reis tussen Amsterdam en Berlijn 5 uur en 50 minuten. Dat is een half uur korter dan nu.

Aanpassingen station Oldenzaal

Voor een kortere reistijd is het nodig dat de Intercity Berlijn kan doorrijden over het doorgaande spoor bij station Oldenzaal. Nu kan dit niet, omdat de regionale trein daar keert. We bouwen in het najaar van 2023 een nieuw stuk spoor en extra perron. Dit komt aan de noordkant van het station. Hier kan de regionale trein dan keren. Zo maken we ruimte voor de IC Berlijn om door te rijden.

Lees meer over de aanpassingen op station Oldenzaal

Stabiliteit bodem

De sporen in Nederland en Duitsland hebben een ander voltage. NS Internationaal zet vanaf december 2023 andere locomotieven in die op beide voltages kunnen rijden. Er hoeft dan aan de grens niet meer gewisseld worden van locomotief. Deze locomotieven zijn zwaarder dan de huidige.

Uit onderzoek naar de stabiliteit van de spoorbaan tussen Amsterdam en de Nederlands-Duitse grens bij Oldenzaal blijkt dat niet overal de bodem aantoonbaar voldoet bij zwaardere locomotieven, die   130 kilometer per uur rijden. Daarom gaat de IC Berlijn tussen Amsterdam en Deventer op die delen 100 kilometer per uur rijden. Deze snelheidsbeperking kunnen we opvangen in de nieuwe dienstregeling.

Monitoren van spoorbaan

In de nieuwe dienstregeling zit geen speling om een snelheidsbeperking tussen Deventer en de Nederlands-Duitse grens bij Oldenzaal op te vangen. Daar blijven de treinen 130 kilometer per uur rijden. Daarom monitoren we voor de veiligheid de stevigheid van de spoorbaan en de ondergrond. We meten continu wat de grondlagen en waterspanning in de ondergrond en het baanlichaam doen als er treinen passeren. Als het nodig is nemen we passende maatregelen. Het monitoren is een proef. We gebruiken de informatie ook voor wetenschappelijk onderzoek naar de stabiliteit van het spoor in heel Nederland.

De Intercity Berlijn
De Intercity naar Berlijn

Toekomstige maatregelen

ProRail neemt dus maatregelen om in december 2023 aan te kunnen sluiten op de nieuwe dienstregeling in Duitsland en zo de reistijd op korte termijn te verkorten. Maar deze maatregelen zijn niet definitief.

In de toekomst zijn meer structurele maatregelen nodig. Want het goederen- en reizigersvervoer blijft groeien. ProRail doet in opdracht van het ministerie onderzoek naar meer toekomstbestendige maatregelen. Denk bijvoorbeeld aan het verhogen van de baanvaksnelheid tussen Hengelo en de Duitse grens. Of het versterken van zwakke plekken in de spoorbaan tussen Deventer en de Duitse grens, en de aanleg van een extra zijperron in Deventer.

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers