1 miljard voor verbetering spoor Noord-Nederland

Nieuws

1 november 2017

ProRail werkt komende jaren aan de uitvoering van het grote Spoorplan Noord-Nederland. De investeringen in het spoor ter waarde van 1 miljard euro moeten straks snellere reistijden, betere verbindingen en comfortabele stations opleveren. Zo wordt het Noorden beter bereikbaar.

Samenwerking met provincies

Het Spoorplan Noord-Nederland omvat een twintigtal projecten, verdeeld over en in samenwerking met de noordelijke provincies Groningen, Friesland, Drenthe en Overijssel. Door slimme aanpassingen die zorgvuldig op elkaar in één plan zijn samengebracht profiteert de hele regio. 

Sneller reizen

We doen deze investeringen voor de reizigers. Zij kunnen voortaan zonder overstappen reizen of tijd winnen. Voorbeeld: Winschoten-Groningen kost straks in de spits 10 minuten minder reistijd. Of reizigers van Sneek richting Zwolle/randstad pakken 6 of 16 minuten winst. Meer voorbeelden? Klik hier voor download.

Overzichtskaart

Alle projecten van dit masterplan staan op www.prorail.nl/spoorplannoordnederland, met een overzichtskaart, planningen en detailinformatie. Deze site wordt steeds actueel gehouden.

Hoofdlijnen uit Spoorplan Noord-Nederland

  • De grootste ingrepen vinden plaats bij hoofdstation Groningen. Het is nu een eindstation en wordt omgebouwd naar een doorgangsstation. Het opstelterrein ligt nu tegen de stad aan en verplaatsen we naar ‘De Vork’ bij Haren. Daarmee komt gebied in het centrum van de stad vrij voor nieuwe ontwikkelingen.
  • Tussen Groningen en Leeuwarden gaan meer en langere treinen rijden. ProRail breidt daarvoor de sporen uit, met op enkele stukken spoorverdubbeling. Stations langs deze lijn krijgen langere perrons.
  • Ook grote ingrepen zijn de verlegging van de spoorboog (bocht) bij Hoogeveen en de aanpassing van de sporen bij Assen (reeds afgerond!) . Treinen kunnen daardoor sneller Groningen bereiken en er gaan meer treinen rijden. Sinds september rijden er al 6 treinen per uur tussen Groningen en Assen.
  • Bij Zwolle staan ook grote werkzaamheden in de planning. Om meer en sneller treinen richting en van het Noorden tegelijk te kunnen afhandelen bouwen we een dive-under (ongelijkvloerse kruising). 2018 gaat dit project in uitvoering. En we passen sporen en het opstelterrein bij Campus Windesheim aan zodat er o.a. extra treinen kunnen staan. 
  • Het Spoorplan Noord-Nederland gaat ook over de lijn Zwolle-Emmen. Een nieuw wachtspoor bij Coevorden is al opgeleverd. Goederentreinen staan daardoor niet langer bij het station zelf, zodat het station en de omgeving nu kan worden aangepast en verbeterd. Ook zijn er plannen om bij Emmen-Zuid het spoor te verdubbelen, zodat er meer treinen kunnen rijden in de spits. 
  • Leeuwarden profiteert al in december van aanpassingen die we momenteel uitvoeren. Er komt meer stroom beschikbaar door verdubbeling van het aantal mega-ampères. Er kunnen daardoor extra treinen rijden tussen Meppel en Leeuwarden: van 6 naar 8 per uur. 

Bekijk de projectsites van Spoorplan Noord-Nederland

 

 

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers