Nieuwe tegenslag op Waalhaven

Tijdens een aanvullende test van het tijdelijke blussysteem op het Rotterdamse goederenemplacement Waalhaven Zuid is zondag 23 februari een blusslang onder hoge druk gescheurd. Gevolg is dat het rangeren van wagons met gevaarlijke stoffen voorlopig nog niet is toegestaan. ProRail beraadt zich op een nieuwe oplossing. Dit gaat meer tijd vergen.
Waalhaven-test 01-11-2019
Blustest Waalhaven Zuid (archieffoto)

Spoorgoederenvervoerders mochten al enige tijd geen wagons met gevaarlijke stoffen meer rangeren, vanwege problemen met de blusvoorziening op het Rotterdamse emplacement. Onder strikte voorwaarden mocht ProRail dat van de Veiligheidsregio Rotterdam Rijnmond en omgevingsdienst DCMR weer toestaan.

Voorwaarden

Door het toegezegde akkoord leek een oplossing in zicht, al moest ProRail nog aanpassingen doen om aan de voorwaarden te voldoen. Voorwaarden was onder meer dat ProRail nog een systeemtest onder hoge druk moest uitvoeren. Tijdens die test scheurde de eerder genoemde brandslang. Het is niet de eerste tegenvaller bij het inrichten van het tijdelijke blussysteem. Tijdens een eerdere test, op vrijdag 1 november, schoot een koppeling los van het tijdelijke blussysteem.

Onderzoek

ProRail onderzoekt de oorzaak van het incident dat zich zondag voordeed en zoekt naar een oplossing.

Te weinig bluswater

Tijdens een test op vrijdag 13 september 2019 bleek dat op Waalhaven Zuid onvoldoende bluswater was om een eventuele brand in of rondom wagons te blussen. Ook reikte het water niet ver genoeg bij brandbestrijding en duurde het te lang voor de brandweer kon gaan blussen. Daardoor zouden brandweerlieden en incidentenbestrijders van ProRail te dicht bij een eventuele vuurhaard moeten werken. Een tijdelijk systeem moest uitkomst bieden, maar tot op heden is dat niet gelukt.

Beperkingen

Totdat we de juiste maatregelen hebben genomen blijven we het rangeren van wagons met gevaarlijke stoffen via andere emplacementen afhandelen, zoals afgelopen maanden het geval was.

Gepubliceerd op