Spoorkanjers: Handen vol aan lege stations

Wat betekent het coronavirus voor jouw dagelijkse werk? In de serie 'Spoorkanjers' laten we mensen uit de spoorsector aan het woord. Zo’n spoorkanjer is Erik Diks, operationeel manager bij ProRail Stations. Voor hem en zijn collega’s was het een bizarre gewaarwording om de afgelopen weken zó druk te zijn met maatregelen op stations, terwijl er nog nauwelijks reizigers waren. “We werkten elke dag, ook in het weekend, om alle mogelijke scenario’s te bespreken.”

Hectiek

“Er komt heel wat bij kijken om samen met collega’s, NS en alle leveranciers elke dag schone, veilige en goed onderhouden stations te verzorgen. Voor normaal gesproken onze 1,2 miljoen dagelijkse reizigers. Dat zijn er nu helaas een stuk minder.” Erik werkt acht jaar bij ProRail en was daarvoor operationeel (crisis)manager bij Schiphol. Die ervaring kwam de afgelopen weken goed van pas. “Op 24 februari vroeg ik collega’s of we al bezig waren met corona-scenario’s en beschermingsmiddelen binnen ProRail. De uitbarsting in Italië begon toen net. Een dag later, toeval of niet, brak de hectiek bij ons los. We hebben alles op alles gezet om de risico’s en beheersmaatregelen in kaart te brengen.” 

Grote onzekerheden

Voor Erik en zijn collega’s was het een bizarre gewaarwording om de afgelopen weken zó druk te zijn met maatregelen, terwijl er nog nauwelijks reizigers waren. “Het was een intensieve tijd, maar ik ben trots op de enorme saamhorigheid. Iedereen heeft keihard gewerkt om in een korte periode met grote onzekerheden voorbereid te zijn op wat er zeker ging komen. We hebben het echt samen gedaan: ProRail, NS, regionale vervoerders, onze partners en leveranciers. Complimenten!”

Lock down

“We werkten elke dag, ook in het weekend, aan de mogelijke scenario’s. Van het licht afschalen op stations tot een volledige lock down en alles ertussenin. Dat betekende eindeloos veel bellen en tientallen maatregelen afstemmen. Variërend van desinfecterend schoonmaken, wachtruimten afsluiten, ziekteverzuim managen en kritische leveranciers en voorraden in kaart brengen”, vertelt Erik. Dit deed hij natuurlijk vanuit huis. 

Uit eten bij de McDrive

“Het thuiswerken gaat me prima af, misschien ben ik nog wel efficiënter. Maar ik mis de collega’s wel erg. En een biertje in de kroeg en lekker uiteten gaan. We zijn maar naar de McDrive gegaan. Het is niet anders. We zijn nog gezond en we realiseren ons des te meer hoe goed het leven was en hopelijk ook weer wordt. Wellicht wat anders. Ik denk dat het nog lang gaat duren voor we allemaal weer de trein in kunnen. Maar ik moet er ook niet aan moeten denken om in deze tijd in een redelijk bezette trein te reizen.” 

Vanuit huis toezicht op stations

Een lock down is er gelukkig niet gekomen, want dat zou betekenen dat alle stations ontruimd, schoongemaakt, gesloten en beveiligd moeten worden. “Op kleine en rustige stations letten we deze periode extra op de sociale veiligheid. Daarom wordt er meer gesurveilleerd. Helaas zijn er toch een aantal incidenten met hangjeugd en daklozen geweest, waarbij wachtruimtes en toiletten zijn vernield”, vertelt Erik. ProRail heeft de camera’s op de stations ook extra ingezet, nagenoeg 100% werd gemonitord. Dit gebeurt vanuit de Centrale Registratie Ruimte (CRR) van ProRail. Medewerkers van het CRR hebben speciale laptops gekregen en kunnen nu vanuit huis toezicht houden. “Schoonmaak kon op sommige stations juist afgeschaald worden. De schoonmakers deden tijdelijk ander werk, zoals de liftschachten schoonmaken of roest verwijderen.”

Looproutes en mondkapjes

Nu er weer wat meer reizigers zijn, zijn de schoonmakers juist weer actief in de stationshal en bijvoorbeeld bij de kaartautomaten. Zo waren er de afgelopen weken continu ontwikkelingen waar ProRail en vervoerders op moesten inspelen. Op dit moment wordt er hard gewerkt aan de voorbereiding van de opschaling per 1 juni. Vanaf dat moment wordt de dienstregeling maximaal benut en is een mondkapje verplicht. Erik: “Hiervoor hebben we nieuwe maatregelen onderzocht; wat zijn de kosten en wat is ervoor nodig is aan organisatie en middelen? We hebben veel knelpunten besproken met NS Stations en NS Reizigers, zoals de spreiding van reizigers op drukker wordende perrons, het in- en uitstappen, de looproutes en het gebruik van de liften, roltrappen en toiletten.”

400 stations met coronaregels

Op alle - meer dan 400 - stations stonden per 11 mei de coronaregels aangegeven. Op 93 stations zijn inmiddels ook afstandslijnen en pictogrammen aangebracht. Die helpen reizigers en personeel om voldoende afstand van elkaar te houden. Per 1 juni zijn 120 stations van belijning en pictogrammen voorzien. ProRail Stations, NS Stations, NS Reizigers en regionale vervoerders hebben samen bepaald welke stations als eerste afstandslijnen kregen. Daarbij is gekeken naar perronveiligheid, ervaringen van stationsmanagers, inspecteurs, contractmanagers en de input van vervoerders. Erik: “De spoorsector zet zich maximaal in om de risico’s voor iedereen, die op het station werkt of gebruik maakt van de trein, zo klein mogelijk te houden.”

Gepubliceerd op